Denne uken har tusenvis av norske 6-åringer sin første skoledag. Det er en av livets store merkedager. Og vi som er foreldre vet alle hvor viktig denne dagen er for barna våre. Den kompetansen og kunnskapen skolen gir, er viktig for at de små skal kunne leve gode, selvstendige liv og delta i fellesskapet.

Vi som bor i Norge er så utrolig heldige at vi har en god skole for alle barna våre.

Derfor ønsker også vi å markere skolestarten for andre år på rad på Torvet i Kristiansand. I fjor var det 2000 barn og foreldre tilstede. Også i år ønsker vi å skape en gratis og inkluderende feiring av skolestarterne med fest og show for barna.

Første skoledag er en merkedag for oss som arbeider for å bekjempe den ekstreme fattigdommen og ulikheten som preger store deler av vår verden. Veien ut av fattigdom starter også første skoledag. Dessverre er det mange millioner barn som aldri får den sjansen.

Betydningen av utdanning kan knapt overvurderes dersom vi skal gi enkeltmennesker, familier og samfunn muligheter til å klatre ut av fattigdommen. Når barn setter seg på skolebenken, får de mot til å drømme om en bedre framtid og skape en vei ut av fattigdom. Gå inn i et hvilket som helst klasserom i Niger, Tanzania eller Bangladesh, og du vil se mange ivrige hender i været hvis du spør hva barna drømmer å bli: Sykepleier! Lærer! Politi! Pilot! President! Lege!

Samtidig er det ofte i det små de store forandringene begynner. Når flere barn, og særlig flere jenter, får muligheten til å lese, skrive og regne, endres de fattige lokalsamfunnene gradvis. Når barna blir større, blir rollemodeller og forandringsagenter i familiene og lokalmiljøet. De tar med seg kunnskap som bedrer ernæringen, forebygger sykdommer og senker barnedødeligheten.

Selv om verden står i mange kriser, kan ikke utdanning settes på vent.

De som har gått på skole, stiller også ofte spørsmål ved skadelige skikker, slik som barneekteskap. Og de har større forutsetninger for å forstå og tilpasse seg de utfordringene som følger med klimaendringer.

Slik har utviklingen også vært i Norge de siste hundreårene. Og slik vil utviklingen fortsette. Som foreldre vil vi også bli utfordret av våre barn på kunnskap de har plukket opp på skolen.

Selv om verden står i mange kriser, kan ikke utdanning settes på vent. På verdensbasis står fortsatt 1 av 5 barn utenfor skolen. Mer enn halvparten av barn og unge har ikke tilstrekkelige kunnskaper i lesing og matematikk. Ca 60 millioner barn i grunnskolealder er utenfor skolen. Ifølge UNESCO vil 17 millioner ikke få noen form for skolegang i løpet av hele sin barne- og ungdomstid – med mindre vi klarer å gi flere tilgang på utdanning. Med andre ord: Mer enn tre ganger Norges befolkning vil aldri ha noen første skoledag.

Strømmestiftelsen arbeider for å gi utdanning til flere. Vi gir muligheter til dem som aldri fikk begynne på skolen, og blant dem er det særlig mange jenter. Derfor heier vi også på alle som begynner på skolen. For første skoledag er viktig både i Norge og i Niger.