Vi har gjennom vinteren så langt kontinuerlig hørt om problemer med glatte veier, holke og underkjølt regn! Det har også vært mye skriverier om trafikkulykker med og uten personskade som følge av dette.

Det har imidlertid vært påfallende lite fokus på i hvilken grad biler involvert i disse ulykkene har kjørt på piggdekk eller piggfrie dekk. Nesten forunderlig lite! Med noe grad av sannsynlighet må det kunne antas at biler på holkeføre uten piggdekk er mer involvert i disse ulykkene enn biler med piggdekk. Det må videre kunne antas også med noe sannsynlighet at piggdekkavgiften til Kristiansand bystyre vil motivere bilførere generelt men uheldigvis kanskje også dem som spesielt trenger til piggdekk på holkeføre, til å prøve seg uten! Jeg tror også at vi med stor grad av sannsynlighet kan anta at slike forsøk tidvis har katastrofale følger i form av nettopp ulykker med skadde og døde i trafikken. Selv om nok ulykkene tidvis kommer uansett sjåførenes kompetanse på vinterføre.

Det bør være åpenbart at den bilen som i Kristiansand går over til piggfrie dekk på grunn av piggdekkavgift i neste sving befinner seg på holkeføre oppe i Setesdal eller på E18 borte i Telemark! Da er ikke alltid piggfrie dekk den beste løsning. Og det får da selvsagt fort alvorlige trafikale konsekvenser. Tidvis selv når det har vært saltet/strødd i tide, hvilket det jo da ofte ikke er.

Tilsvarende konsekvens ifm piggdekkavgift får vel da også Statens vegvesens utspill som jo tilsynelatende også slåss for piggfrie dekk – i alle fall i Kristiansand. Motivasjonen til Statens vegvesen kan vel antas å være å minimere kostnadene ved ekstraslitasje på asfalt ifm piggdekkbruk og annet. Det er jo forsåvidt til å forstå, men også dette får en tilleggspris i form av trafikkdød og elendighet som over. Men uansett grunn så er jo konsekvensen den samme!

Så for all del; prioriter gjerne veistøv og slitasje på asfalt mm via «lure» avgifter og annet, men ignorer da ikke døde og skadde bortetter veikanten etter ulykker hvor bilene ikke er skodd som seg hør og bør; med piggdekk! Det nytter lite å si utpå vinteren når holka slår til at man må være riktig skodd; ingen skifter fra piggfrie dekk til piggdekk når behovet plutselig oppstår – gjerne spesielt ved underkjølt regn!

Når myndighetene tidvis stikker hodet fram og anfører at det er bilførerens ansvar å være korrekt skodd uansett føreforhold, så blir det mest en floskel som lukter av forsøk på ansvarsfraskrivelse. Det blir snarere litt meningsløst!

Det er med noe forundring jeg også ser at forsikringsselskapene tilsynelatende synes noe begrenset opptatt av problemstillingen. Selv trafikkulykker uten personskader har jo et kostnadsaspekt! Og det bør være ganske opplagt at valg av dekktype er et vesentlig moment også her!

Så fortreng gjerne fordelene med piggdekk i jaget på svevestøv og kostnader, men fortreng da ikke at det er en konsekvens i form av unødig høyt antall drepte og skadde i trafikken – og som vanlig selvsagt materielle kostnader.

En liten miljøgevinst kan vel neppe avvises, men om det regnestykket går i hop kan vel helst være noe tvilsomt! Det bør kanskje etterlatte etter trafikkdrepte få uttale seg om? Så det å la nordmenn få fortsette å dø i veigrøften bortetter dårlige og holkete landeveier – og forsåvidt også gode motorveier – synes å være en åpenbar suboptimal løsning!

Denne utfordringen synes å være «elefanten i skapet» som få ønsker å sette fokus på. Snarere synes jo forholdet å bli noe fornektet også av dem som hevder å arbeide for en nullvisjon i trafikken. Det er jo nesten litt forunderlig og ikke helt til å forstå!

Men vegvesen og bystyre vet åpenbart best her! Så da blir det vel sånn?

Men at det er en smule underlig og overfladisk holdning til trafikkskadde og drepte kan vel neppe underslås. Uansett hvordan man vrir og vender på dette så er det jo et trafikalt sorgens kapittel.

Og i forhold til en «nullvisjon» i trafikken må det jo være helt håpløst!

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.