Ikke elbusser heller, for den saks skyld. De slipper ikke ut klimagasser hvis man bare tenker på den lokale bruken, men så snevert må vi ikke tenke.

Å lage strøm koster ofte utslipp, og å lage kjøretøy gjør det så godt som alltid. (Også å lage og transportere diesel og bensin koster utslipp.) Når vi kjører, må vi ta ansvaret for også det. En livssyklus-betraktning for kjøretøyene og deres bruk er det som bør telle.

Men tallene er etter mitt skjønn ikke så ille som Hansen hevder. Jeg har studert det grundig i forbindelse med en masteroppgave ved NTNU, og blant annet brukt data fra det danske Klimarådet. Biler produseres ikke bare i Kina, men også andre steder i verden der strøm kan være renere. Enkelte produsenter påstår til og med at deres produksjon er klimanøytral (men det strekker seg kanskje ikke lenger enn til sluttmonteringen).

For strømmen som brukes innen et land, mener jeg det er riktigst å bruke landets gjennomsnittlige utslipp fra all elproduksjon, med justering for eventuell netto import av strøm. NVE regner ut dette tallet for Norge, og det var i 2019 17 gram per kWh, som jeg brukte i masteroppgaven. Der er tallene for gjennomsnittlig livssyklus-utslipp i gram per kjøretøykilometer i 2016 slik: fossilbil 230, elbil 55, fossilbuss 1800. For 2030 regnet jeg med fossilbil 210, elbil 45, fossilbuss 1700 og elbuss 250 gram per kjøretøykilometer.

Et poeng er at strømmen vil kunne bli renere med tiden – det bør man faktisk regne med. Og biler varer lenge, slik at utslipp fra den samlede bruken av en bil som er ny nå, i gjennomsnitt er med strømmiksen som kommer om noen år. Slik blir elbilbruken automatisk renere. Fossilbiler ville trenge mer biodrivstoff med de utfordringene det har, eller mer syntetiske drivstoff som ser ut til å forbli svært energikrevende å produsere og derfor ikke er aktuelle for almen bruk.

Mye tyder også på at elbiler varer lenger enn fossilbiler.

Elektifisering av transport er altså viktig og bra, og helt nødvendig for å nå klimamål for landtransport – som i denne sektoren er fullt oppnåelig også med livssyklus-perspektiv. Så går det an å diskutere om utgiftslettelsene har vært for store, eller for små, i forhold til gevinstene og framdriften for å nå målene.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.