I artikkelen står det også at det koster å ha turister blant annet fordi de sliter på infrastruktur m.m., og at det også derfor er nødvendig å pålegge en turistskatt.

Som pensjonert reiselivsmann gjennom 45 år reagerer jeg sterkt på SV sitt forslag til denne skatten. Artikkelen fokuserer spesielt til cruiseanløpene i år og neste år.

Det er allerede nå booket inn 130 anløp i 2023.

En formidabel økning i år og neste år, fra tidligere, noe som hovedsakelig skyldes det faktum at cruiserederiene opprinnelig til 2022-sesongen hadde satt opp og markedsført cruise i Østersjøen med blant annet anløp av St. Petersburg i Russland. Disse cruisene måtte avlyses grunnet Putins krig i Ukraina, og Norge blant annet med sine fjorder og byer ble da utpekt som attraktive alternative destinasjoner.

Så er det mange som hevder at cruisepassasjerer ikke legger igjen noen penger under anløpene.

Dersom man er såpass naiv at man kun tenker på dem som bare går i land på egen hånd, kanskje rusler rundt i byen og kjøper seg en softis, så stemmer det helt sikkert at disse ikke legger igjen store penger.

Ifølge SV sliter de til og med på infrastrukturen, og da må det kanskje være slitasjen på fortauene i byen de har i tankene…?

Situasjonen er imidlertid selvsagt en helt annen. Til absolutt et hvert cruiseanløp tilrettelegges det en rekke forskjellige tilbud til utflukter i omegnen som selges om bord før anløpet. Her i Kristiansand kan det eksempelvis nevnes tur til Lindesnes Fyr, til Lillesand med båt og buss, til Mineralparken på Hornnes, tur med Setesdalsbanen osv. osv. Til alle disse arrangementene sysselsettes en rekke personer til praktiske gjøremål.

Turene skal planlegges, prises og organiseres av fagfolk, busser med sjåfører som skal betales, båter som eksempelvis Maarten skal innleies, og alle disse bruker selvsagt drivstoff som kjøpes i Norge.

På hver tur er det språkkyndige guider som skal ha sin betaling. Vakter på kaien er også nødvendig for å ivareta sikkerhet og orden. Alt skal betales, og det er det cruisepassasjerene som gjør når de kjøper utfluktene.

Cruiseskipene varierer selvsagt i størrelse og antall passasjerer. De minste tar bare noen hundre passasjerer, mens de største har kapasitet på over 6000.

Da sier det seg selv at 130 anløp i løpet av året betyr mange millioner kroner som cruisepassasjerene legger igjen.

Og så mener altså SV at turister skal skattlegges med avgift!

Bokstavelig talt utrolig at et slikt forslag fremmes!

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.