Her opptrer aktivisten, ikke journalisten, med velkjent hersketeknikk. «Skolen har ingen annen agenda annet enn: Kunnskap,» skriver hun. Det har hun helt rett i. Men spørsmålet er: Hvilken kunnskap? Hva konstituerer denne kunnskapen? Kunnskapen skolen skal formidle, skal ha forskning og vitenskap som basis, det er helt grunnleggende. Kunnskap er viten, lærdom, erkjennelse eller innsikt.

Likevel har all forskning det ved seg at den lett gjenspeiler forskerens forutsetningsgrunnlag. Da svekkes troverdigheten og det kan stilles spørsmål ved kunnskapens gyldighet eller pålitelighet. «Hun (mammaen) kjemper mot kunnskap,» erklærer kulturredaktøren. Det er feil. Det hun gjør er å kjempe for sin rett som forelder med grunnlag i foreldreretten.

Undervisningen i allmennskolen på dette punkt bygger ikke på kunnskap, men på antakelse og synsing som har fått forkjørsrett foran den allment aksepterte kunnskap. Dette er blitt en ideologi som synes å overta hele styringen i samfunnet. Da er det ikke lenger fakta det dreier seg om, men politikk. Det er staten som bestemmer hva barna skal lære, foreldre har bare å bøye av. Dette er den totalitære stats kjennetegn, noe venstresiden i norsk politikk bør merke seg.

Samtidig med kommentaren er det også en spesialsykepleier innen psykisk helse som har fått stor spalteplass. Hun er belærende ettersom – hevder hun, «det ikke ligger til grunn en faglig forståelse eller dybde innenfor et noe komplekst tema.» Hun benytter Espen Pirelli Benestad som eneste «saklige» kildetilfang. Dermed har hun påført seg selv et troverdighetsproblem. Benestads tittel som professor er stilt spørsmål ved, hans vitenskapelige forskningsmessige produksjon i fagfeltet likedan.

Er dette kunnskap eller synsing?

Et viktig bidrag til å kunne ta stilling til hvilken grad av kunnskapsinnhold vi her har for oss, ville være om Fvn istedenfor aktivisme hadde drevet kritisk journalistikk. Det hadde kunnet øke troverdigheten – iallfall av Fvn.

Salomos Høysang, skrevet ca 800 – 900 f.Kr. sier flg.: «Hvorfor vil dere vekke, hvorfor vil dere egge kjærligheten før den selv vil?» Godt spørsmål i lys av den ideologiske rosakompetansen som er langt inne i barnehage og grunnskole. Den amerikanske barnelegeforeningen uttalte i september 2017 at kjønnsideologien skader barn: «Ingen er født med gender, men med biologisk kjønn. Gender er et psykologisk og sosiologisk begrep.» Vi erfarer allerede at mange unge som har latt seg lede av forkynnelsen om at du kan være en annen enn den du faktisk er og som har tillatt den medisinske konverterings-terapi på sin kropp, i ettertid angrer. Men for sent. Gjenoppretting er umulig. I sin konsekvens er det dette saken dreier seg om.

Derfor: Mor, du har min fulle støtte.