Så tok jeg turen opp til dem for å sjekke hva som var gjort feil her.

Det viser seg at de har en strømavtale som heter Los Flytende. Dette er en avtale de har hatt siden 2003. Ble ganske så forundret når jeg så tilbake på fakturaen som har blitt betalt tidligere i år, og litt spørrende spør dem om de ikke har reagert før. Svaret jeg da får er nok veldig likt som mange andre tenker. «Vi vet at strømmen er dyr for tiden så derfor har vi bare betalt, vi har jo hatt samme strømselskap i 19 år og regner med at vi har en ok avtale.»

Ringer til Los og får selvsagt endret avtalen til spotpris, men er jo også undrende til at de har kunder på disse avtalene og refererer til en artikkel i fvn datert 17. november hvor leder av salg og kundeopplevelser Rolf Bjarne Eriksen i Los sier at de har stoppet salget av alle variable avtaler. «De variable avtalene har ikke vært markedsført eller solgt aktivt på lenge

Men kundesenteret kunne svare meg kort og konsist at her er det ikke LOS som har gjort noen feil. Det er kundens ansvar å bytte avtale. Spør på nytt, at siden dette er en avtale de har trukket vekk fra markedet grunnet ekstremt dyre priser, ville det da ikke være naturlig å informere kundene som er på disse avtalene om dette?

På nytt kunne de svare med at de ikke har gjort noen feil her.

Men hvilket selskap som er bevisste i sine handlinger kan holde på slik? Hvor lenge kan vi akseptere slike selskap?

Å sende SMS ut for å inngå avtaler eller binde seg opp til dårlige avtaler, det er de flinke til, men å gi kundene info om at det er lurt å velge en annen prisordning da de ser at dette vil bli ekstremt dyrt, det evner de ikke!

Når jeg ser alle fakturaene mine besteforeldre har betalt så langt i år, så snakker vi mange tusen kroner som er blitt betalt inn for mye i forhold til om de hadde hatt spotpris, alt i god tro på at de kan stole på strømselskapet de har hatt i 19 år!

Velger å dele denne saken med oppfordring til å sjekke hvilken avtaler dere har hos deres strømselskap! For det kan jeg si dere alle sammen: Å være trofaste mot strømselskapet sitt i x antall år har ingen ting å si for samvittigheten til de. Heller tvert om!

Dette er ikke en behandling vi bare skal kunne forvente av våre strømselskaper. Vi må kunne forvente langt mer, med særlig oppmerksomhet på dagens strømprissituasjon og dyrtid.

Det bør være fullt mulig å gjennomgå rutiner, rydde i avtaler og gjøre det mest mulig levelig for folk flest – så her er det bare å rydde opp, Los.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.