Og virkeligheten, det er å skrive for hånd! Sjøgren Selmer og Østby viser til hjerneforsker og professor Audrey van der Meer som hevder at «Gjennom å trykke blyanten til papiret, se bokstavene man former, og høre lyden idet ordet formes, aktiveres sanser som skaper kontakt mellom ulike deler av hjernen, og det igjen åpner for læring.» Videre refereres det til Pablo Delgados studier som viser at det å lese på papir gir bedre leseforståelse enn digital lesing.

Jeg har ikke grunn til å tvile på forskningen det refereres til ovenfor, men jeg vet at det også finnes en annen virkelighet:

Som mor til en ungdom som snart er ferdig med 14 år i norsk skole, er jeg uendelig takknemlig for all skjermtid i skolen!

Som mor til en ungdom med psykisk utviklingshemming og store språkvansker, har jeg sett hvordan Ipad og Iphone har åpnet dører til en helt ny verden.

Og som mor og norsklærer, gleder det meg at skjermene har banet vei frem til bokhyllene og leseglede.

Takket være skjerm, kan han lese tekster og finne frem på ulike nettsteder.

Takket være skjerm, kan han skrive SMS til søsken, venner og bestefar.

Takket være skjerm, får han en forutsigbar og oversiktlig hverdag gjennom den digitale dags- og ukeplanen på sin mobiltelefon.

Vi ble forespeilet at han aldri ville kunne lese og skrive. Til tross for iherdige forsøk fra flere tålmodige lærere, har han ennå ikke en funksjonell håndskrift, og i hans pass kan vi lese de nådeløse ordene «not able to sign».

Leselærer på Sørbø skole, Mari Lura Elvedal, skriver om lekende tilnærming til skriving og lesing i Utdanningsnytt 21. april 2022. I artikkelen beskrives metodikken STL+ som står for å skrive seg til lesing med bruk av talestøtte (Finne, Roas & Kjølholdt, 2014). «Elevene skriver på iPad, PC o.l. (...) Skrivingen bør bli styrt av hva elevene har på hjertet, og ikke hva de er motorisk klare for.»

Så selv om vår ungdom ikke kan signere i passet, kan han skrive morsomme tekster på PC, og han kan sende god natt-melding når han er på avlastning.

Jeg vet at han ikke er den eneste eleven i norsk skole som har lært å lese og skrive ved hjelp av digitale verktøy, og jeg vet at han ikke er den eneste eleven som kobler seg på virkeligheten ved hjelp av PC, Ipad og Iphone. For disse elevene handler det ikke om håndskrift eller papirbøker – det handler om kommunikasjon.

Hva mener du? Du kan sende et debattinnlegg til debatt@fvn.no

Innlegget må være minst 1000 tegn, og kunne stå for seg selv.

Les mer her om hvordan du skriver et godt debattinnlegg.