Det er ingen enkle løsninger på utfordringen, men den er ikke uløselig. Skolene har i dag i første rekke lærere som ansatte, men også mange dyktige fagarbeidere. God kompetanse er nødvendig for å drive en god skole. Slik rapporteringssystemet i skolen i dag er innrettet, er det utfordrende å ansette flere lærere eller andre enn lærere. Dermed får ikke lærerne den støtten de trenger i hverdagen.

Bystyret i Kristiansand har tidligere avsatt midler til å ansette flere sosionomer eller miljøterapeuter på enkelte skoler i Kristiansand. Det har i første rekke vært ungdomsskoler som har fått ekstra bevilgninger til dette. Det er et godt tiltak, men det ville være mer forebyggende å ansette flere sosionomer i barneskolene i Kristiansand. Sosionomene besitter en kompetanse som skolen trenger. På grunn av begrenset økonomi, ansettes det ofte fagarbeidere i stedet for sosionomer for å få endene til å møtes. Det er beklagelig. Sosionomene deltar i det sosialpedagogiske arbeidet med mer tyngde, og de bidrar til at skolen samlet står bedre rustet til å takle de daglige utfordringene som skolene står overfor. Å ha et bredt sammensatt sosialpedagogisk team på skolene, vil styrke mulighetene til at laget rundt barnet, blir sterkere.

Det burde også vært godkjent å ansette barnehagelærere med tilleggsutdanning i begynneropplæring på de to første trinnene. De har en god kompetanse som vil kunne gi barn en bedre tilpasset opplæring ut fra sine forutsetninger. I tillegg er det en positiv trend ved at barneskolene i Kristiansand fokuserer enda mer på lekbasert læring på første trinn. Da vil barnehagelærere kunne gi elevene en bedre overgang fra barnehage til skole.

PP-tjenesten er en viktig bidragsyter for å avhjelpe skolene med utfordringene de har. Det ville være klokt å gi PP-tjenesten økt kapasitet til å være mer ute på skolene. PPT-rådgiverne besitter en utrolig viktig kompetanse som skolene trenger, men da må det være enda tettere oppfølging på den enkelte skole. Til det trenger PP-tjenesten flere ansatte.

Å ansette flere sosionomer på barneskolene i Kristiansand, vil gi et løft for skolene på kort sikt. På lang sikt må det til en dialog om årsakene til utfordringene. Endringer i samfunnskulturen og foreldrerollen er ofte pekt på som årsaker til utfordringene blant barn som utagerer. Det er nok ikke bare et svar på utfordringen.

Flere forbyggende programmer har absolutt effekt. For 10 år siden løftet FLiK-programmet Kristiansandsskolene i dette arbeidet. Så har Fagfornyelsen med oppstart i 2020, gitt verdifullt tankegods for å skape bærekraftige skoler og lokalsamfunn. Nå er det kanskje på tide å satse på et helhetlig forebyggende program som kan skape nytt og felles engasjement og optimisme på skolene i Kristiansand. Det er godt og systematisk arbeid over tid, som virker. Lokalt har RVTS Sør god kompetanse på dette feltet. Løvstadmetoden er et annet program som kan gi god effekt.

Partiet Sentrum i Kristiansand vil arbeide for å få mer kompetanse inn i skolene i Kristiansand, gjerne ved å ansette flere sosionomer og flere ansatte i PP-tjenesten. Det beste, men kanskje mest kostbare, er å ha to kontaktlærere i hver klasse over 15 elever. Dette er praksis på mange skoler i Kristiansand på de laveste trinnene, og det gir resultater, og det er med på å gi lærerne en bedre skolehverdag. Dette bør følges opp helt til 10. trinn.

Tett oppfølging fra trygge voksne gir grobunn for en bedre utvikling for hver enkelt elev. Det innebærer et godt samarbeid med foreldrene. Kristiansandsskolene er gode, men kan bli enda bedre med riktig satsing på gode sosialpedagogiske tiltak. Det fortjener elevene, men også lærerne som ukentlig står i utfordrende situasjoner.