Dette israelske ensemblet beskrives i Kildens presentasjon som følger: «Et av verdens beste kompanier for unge dansere i fri utfoldelse. Tre deler: Bellus, Humus og Sekus og Gaga-dans på aller høyeste nivå. Et trefoldig kunstverk med 15 dansere som flettes sammen med rene, ujålete, bevegelser, noen ganger bare i stillhet, drevet av en felles rytme, for å fylle scenen med kropp, musikk og bevegelse. Dansere og noen enkle kjøreregler, sammen med musikken i tid og rom, er ofte alt, man trenger for å skape en magisk forestilling for utøvere og publikum. Vi får se danse- og bevegelsesforskeren Ohad Naharin på sitt aller mest hensynsløse og uten skam. En blottlegging av sårbarhet, menneskelighet og overdrivelse.»

Moderne danseforestillinger kan gi store kunstneriske opplevelser. Presentasjonen, som her er sitert, virker svært interessant. Men hva vet vi ellers om dette israelske ensemblet?

Om danseensemblet het det i 2019 i Kildens presentasjon: «Batsheva Dance Company ble grunnlagt i 1964 i Israel. Denne sentrale israelske kulturinstitusjonen er et fremgangsrikt, verdensberømt, kritikerrost samtidskompani som turnerer verden rundt.»

Skamfullt at Kilden lar dette skje.

På hjemmesiden til AKULBI (Akademisk og kulturell boikott av Israel) står det å lese som følger: «Batsheva har opptrådt i Norge flere ganger, både i Bærum, Kristiansand og Stavanger/Sandnes – og har blitt møtt med protester både her og i utlandet. Nå danser de igjen i Kilden i Kristiansand 19. oktober, i Bærum kulturhus 22. og 23. oktober og i Stavanger konserthus 26. oktober.» Videre skriver Akulbi: «Batsheva er en israelsk kulturinstitusjon som verken har anerkjent offentlig palestinernes rettigheter eller har distansert seg fra Israels overgrep mot palestinerne. Kompaniet mottar økonomisk støtte fra to israelske departementer, Israels lotteri for kultur og kunst og flere selskaper som står på FNs liste over selskaper som tjener på okkupasjonen. Batsheva turnerer verden over som kulturell ambassadør for Israel og er dermed medskyldig i Israels apartheidregime – et regime som FN og flere organisasjoner nylig har dokumentert.»

Forestillingen THREE – THE BATSHEVA ENSEMBLE, som settes opp på en av Kildens scener, fremføres ikke i et politisk vakuum. Og nettopp fordi dette ensemblets kunstneriske kvaliteter er så internasjonalt bejublede, blir den politiske hvitvaskingen av Israels apartheidpolitikk, som en funksjon av dette ensemblets fremføringer, desto sterkere.

Okkupasjonen er illegal. Over 400.000 israelske settlere bor i ulovlig kolonier på Vestbredden i tillegg til de 200.000 som bor ulovlig i Øst-Jerusalem. Dessuten er den såkalte seperasjonsmuren kjent ulovlig. Sammen med apartheidveiene, de militære sjekkpunktene, fengsling uten lov og dom og hele okkupasjonsbyråkratiet utgjør dette ifølge den israelske historikeren Ilan Pappe verdens største fengsel. Gazastripen er underlagt en hard israelsk blokade. I 2018 ble også en borgerskapslov vedtatt i Israel som avskaffer arabisk som offisielt språk. De palestinske flyktningene sitter fortsatt fast i leirene – 70 år etter at de ble fordrevet. Årlig stadfester FN deres rett til å vende hjem, men Israel nekter dem å vende tilbake.

Målene med okkupasjonen ble bestemt straks etter krigen i 1967. Alle israelske regjeringer har siden arbeidet for å realisere dem. Målet er å hindre etableringen av enhver palestinsk enhet mellom Jordanelva og Middelhavet, ved å dele opp Vestbredden og bryte den opp i brokker. Metodene har variert, men målet forblir uforandret: Evig israelsk herredømme. Bl.a. for å hvitvaske denne politikken ser den israelske regjeringen Batsheva Dance Company som den beste ambassadøren i utlandet.

Det finnes en voksende internasjonal bevegelse som jobber for at Israel skal avslutte okkupasjonen, gi de palestinske innbyggerne i Israel like rettigheter, og at de palestinske flyktningene skal få innfridd sin rett til retur. Midlene som brukes i dette arbeidet er boikott, de-investeringer og sanksjoner (BDS). Akademisk og kulturell boikott er en viktig del av dette arbeidet.

Nå ser vi at russiske artister boikottes over en lav sko. I Kildens styrevedtak het det som følger: «For å tydelig markere vår avstand fra Russlands invasjon i Ukraina velger Kilden å avlyse russiske artister og ensembler inntil videre.» En viktig politisk markering. Men Israels kulturambassadør Batsheva er velkommen til Kilden for å hvitvaske den sionistiske apartheidpolitikken. Det gjøres som nevnt ved at forestillingen viser fram «danse- og bevegelsesforskeren Ohad Naharin på sitt aller mest hensynsløse og uten skam.»

Så synd da at denne stjernekoreografen lar sin kunstneriske skamløse hensynsløshet bruke til å rettferdiggjøre Israels brutale og hensynsløse apartheidpolitikk overfor palestinerne. Og så skamfullt at Kilden lar dette skje.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.