Interpellasjonen tok utgangspunkt i skolekonsert ved Lindebøskauen skole med Tom Hugo som først ble avlyst etter press fra foreldre. Benestad stiller bl.a. spørsmål om ordføreren er enig i at det er uheldig at en kommunal skole gir fritak fra undervisning etter press fra foreldre i temaer/spørsmål foreldrene ikke liker.

Ordfører Mathias Bernander ga ikke noe ordentlig svar på spørsmålene som ble stilt, men henviste til opplæringslov med forskrifter og tilhørende fritaksrett som gir foreldre rett til å søke fritak fra aktiviteter.

Vi i Partiet Sentrum synes det er synd at ikke ordføreren tar tydeligere standpunkt i denne saken til fordel for undervisning om mangfold. Også andre representanter fra Høyre tok til orde for at Lindebøskauen skole håndterte den pedagogiske friheten godt. Vi er ikke enig i at å gi etter for press fra foreldre er god utøvelse av pedagogisk frihet og håper andre skoler tar lærdom av denne saken.

Å lære elever respekt og forståelse for ulikhet og mangfold er en av de viktigste målene med opplæringen i skolen, og under ledelse av lærere med pedagogisk kompetanse har vi de beste forutsetningene for å lykkes i å gi nye generasjoner holdninger som er rause og respektfulle overfor mennesker som tenker, handler og ser annerledes ut enn oss selv.

Det er dessverre ikke så veldig overraskende at partier som KrF, Konservativt og Pensjonistpartiet tar ordet for å argumentere mot innholdet i interpellasjonen og samtidig stiller spørsmål ved de pedagogiske valgene som ligger til grunn for læringsplattform og undervisningsmateriell i skolen.

Vi stiller oss helt bak Ida Hirst (Ap) som fra talerstolen sier at det ikke er kunnskap som er farlig for barn, men mangelen på kunnskap som kan være veldig farlig. Det finnes flere undersøkelser blant skeive som viser at de som ikke opplever aksept har vesentlig større psykiske utfordringer, inkl. selvmordstanker, enn skeive som blir akseptert. Og tallene er spesielt høye for transpersoner. Vi mener at kunnskap må til for å skape mer aksept og toleranse i samfunnet. Vi står opp for mangfoldet og undervisning som gjenspeiler vårt mangfold!

Vi takker Petter Benestad for en god og viktig interpellasjon!