Dermed avslører Stavrum at han har slukt legenden om et kuppet valg med hud og hår.

Den offentlige debatt har i Kristiansand og i regionen lengst sør i Norge lenge vært hemmet av å bare ha en dominerende medieaktør, Fædrelandsvennen. Porten til den offentlige samtale blir da trang og smal, og den viktige kritiske journalistikken blir enøyet og preget av av noen få aktører. Nettopp derfor var nyheten om en ny digital nettavis i Kristiansand så viktig.

Stor var imidlertid overraskelsen da Stavrum i en debatt med Nils Nilsen på Dagsnytt 18 25. mai påstod at det ved siste bystyrevalg var gjennomført et "politisk kupp" i Kristiansand, og at byens innbyggere ble holdt som "gisler". Kuppmakerne mente Stavrum var de som sto bak Sørlandsnyhetene (SN), og i særdeleshet Nils Nilsen. Dermed bar han næring til legenden, som er særlig populær i enkelte Høyre - og Arbeiderpartikretser, om at valget i 2019 ikke var rettferdig.

Høyre tapte hver fjerde stemme, og Ap hver tredje stemme i det valget. Det er enestående i norsk politisk historie, og burde normalt ført til et selvransakende internt oppgjør i Ap så vel som i Høyre. Det naturlige for den ansvarlige ledelse i begge partier burde altså være å ta ansvar for valgnederlaget ved å stille sine plasser til disposisjon. Men noe selvkritisk oppgjør med årsakene til valgnederlaget skjedde ikke. I stedet lanserte sentrale personer i begge partier en fortelling, eller en legende, som fortalte at valget var kuppet av SN som hadde forledet velgerne "med en blanding av personsjikane, løgner, halvsannheter, og noen sannheter," som Stavrum kalte det i debatten med Nils Nilsen.

Det utviklet seg etter valget 2019 i Kristiansand en typisk offer- og hatagitasjon i deler av Høyre og Arbeiderpartiet. Den type retorikk er destabiliserende i ethvert samfunn, og undergraver grunnlaget for demokratiet. Bunnpunktet i offer - og hatagitasjonen så man ved utstillingen "Angel of Death" på Galleri Arteriet sommeren 2020. Der ble gründeren og forretningsmannen Einar Øgrey Brandsdal med familie hetset og truet med utstrakt bruk av nazistisk symbolikk.

Gunnar Stavrum besøkte sammen med sin kone, Kjersti Løken Stavrum, utstillingen, og begrunnet det med at han i sin verden får "bedre bakgrunn for egne meninger av å se hva det er snakk om." Ytringsfrihetskommisjonen ledet av Kjerst Løken Stavrum la 15. august 2022 la frem sin rapport uten å foreslå endringer i dagens lov om hatefulle ytringer. Løken Stavrum har vært godt orientert om hva hatefulle ytringer kan være, og har sammen med sin mann kunnet danne seg et godt bilde av "hva det er snakk om".

Einar Øgrey Brandsdal politianmeldte utstillingen for hat og trusler. Den ble senere henlagt. Som redaktør av Argument Agder ba jeg politiet om en juridisk vurdering av utstillingen, og fikk mye kritikk fra enkelte kunstnerhold for det. I sin juridiske vurdering skriver politiadvokat Cecilie Pedersen Hille 9. juni 2020 at det ikke forelå brudd på straffeloven § 185 (hatefulle ytringer) og/eller § 263 (trusler).

Som en erfaren samfunnsaktør har altså Gunnar Stavrum vært klar over bakgrunnen og omstendighetene rundt valget i 2019. Det samme har hans kone, Kjersti Løken Stavrum vært. Nettopp derfor er det overraskende at Stavrum i debatten på Dagsnytt 18 25. mai går så ensidig og knallhardt ut med støtte til legenden om valgkuppet i 2019. Valgskredet 2019 må sees som et symptom på at store velgermasser var kommet i utakt den politiske ledelse. At noen velgere kan la seg forlede av ensidig og ufiltrert retorikk er sikkert riktig. Men ikke tusener på tusener i et slikt omfang som var tilfellet ved valget i 2019. Gunnar Stavrum har vært meget klar over hvilken profil offer- og hatagitasjonen etter siste valg har hatt, og han kan derfor ikke unnskylde seg med at han ikke visste, ikke forsto eller ikke ante, osv., osv.. For det måtte både han og hans kone forstå etter besøket på "Angel of Death"! Gunnar Stavrum snublet dessverre i lanseringen av KRS på startstreken. Men jeg håper han reiser seg, børster støvet av og humper videre. For byen trenger en ny avis!