Hun er ikke den første som har brutt løftet. Siden lenge før jeg ble født har det blitt snakket om strekningen som kobler sammen Sørlands- og Vestfoldbanen, og dermed reduserer togreisen til Oslo med en time. Fortsatt mangler vi midlene – det selv om det er tverrpolitisk enighet om at sammenkoblingen faktisk er en genistrek.

Sammenkoblingen vil gjøre toget til et reelt alternativ for dem som flyr mellom Kristiansand og Oslo i dag. Den vil gi vekst til byene langs toglinja, redusere flyreisene og redusere bilismen. Vi vet at tog er den transportformen som tar minst natur, bruker minst energi og fører til minst CO2-utslipp. Investeringen koster heller ikke særlig mye penger, hvertfall ikke dersom man sammenlikner med andre tog- og veiprosjekter i landet.

Kommunene langs toglinja har båndlagt arealene. Politikerne i Agder fylkesting har vedtatt dette som et av sine viktigste innspill til den nasjonale transportplanen – til både forrige og dagens regjering. Hvorfor kommer aldri pengene?

For både Arbeiderpartiet og Høyre har det blitt ei regle å snakke pent om investeringer på tog, før de går tilbake til regjeringskontoret sitt og signerer utbyggingsavtaler for milliarder av kroner på veinettet vårt i steden. Elefanten i rommet er at vi faktisk ikke kan gjøre begge deler. Det har vi ikke lengre råd til. Enten så må vi satse på toget – eller så må vi slutte å late som. Såkalt vanlige folk – vil ha mer tog. Undersøkelsene viser at en stor majoritet ønsker seg mer utbygging av jernbane i Norge. De under 30 år er særlig desperate. Vilja stopper altså ikke i befolkninga – men i regjeringskontorene.

Kari Henriksen, vis oss at du kjemper for Genistreken!