Jeg har i alle år abonnert på FVN og er opptatt av at de skal overleve som selvstendig avis. Jeg begynner å bli en eldre herremann og om litt forsvinner jeg og mine jevngamle som betalende abonnenter.

Hva skal FVN da leve av da? Annonser og reklame?

Jeg kjenner knapt til noen under 50 år som abonnerer på avisen. Mine kolleger som er bosatt i Mandal, er ikke interessert i å betale for å lese avisen. Der er det Lindenes Avis som gjelder. Jeg antar at det i Arendal er det stort sett Agderposten som har betalende lesere.

Jeg tror mange oppfatter FVN som en lokalavis for Kristiansand og ikke en regionavis. Nettavisen med Gunnar Stavrum i spissen etablerer seg i disse dager med en ren nettavis beregnet for Kristiansand. I sum tror jeg dette er en alvorlig utfordring for FVN.

Hvis ikke avisen makter å få ungdommens oppmerksomhet og få dem til å betale en sum for å lese avisen, frykter jeg for at FVN blir et ekko av Aftenposten og dennes bilag uten egentlig relevans for lesere her sør.

Når avisen velger å brette ut Bjøro Hålands hus-salg over 5-6 sider, kan det umulig være fordi avisen tror de rekrutterer yngre(fremtidens) lesere.

Eller når avisen (for n’te gang)? velger å portrettere Svein Inge Olsen (Protestfestivalen) og intervjuer ham i forbindelse med hans lett provokative ønsker om å få vende tilbake til tiden hvor husmoren var sentral. (Tips til Olsen: Selg alt du eier og har og gi til de fattige. Flytt deretter til et land som ikke er i nærheten av Norges grad av velstand og sosiale goder. Kjenn etter om du trives med det eller om du egentlig foretrekker Norge som det er). Jeg tror heller ikke dette er nøkkelen til å tiltrekke seg fremtidens betalende lesere.

Hva om avisen virkelig satser på og henvender seg til den yngre garde? Oppsøk dem der de er, f.eks.i skolene og på universitetet. Inviter dem til «brainstorming» om hva de er interessert i og opptatt av og hva som konkret skal til for å få dem interessert i å lese (og betale for) avisen.

Inviter dem til avishuset og utfordr dem til selv å bidra direkte i avisproduksjonen. Gi dem gratis tilgang på e-avisen for en periode.

Fri ressursbruken i favør av de unge! Lykke til!