En av de kontroversielle tilnærmingene som har blitt brukt for å fremme kjønnsbalanse på studier, er tildelingen av kjønnspoeng. Selv om intensjonen bak kjønnspoeng kan være god, er det viktig å nøye vurdere og adressere utfordringene knyttet til dette tiltaket.

Først og fremst bør en students akademiske prestasjoner, motivasjon og personlige egenskaper veie tyngre enn hvilket kjønn de er født som. Det er avgjørende at vi fokuserer på individuelle kvalifikasjoner og evner i opptaksprosessen. Å tildele poeng basert på kjønn kan føre til at kvalifiserte søkere blir oversett, eller enda verre, at mindre kvalifiserte kandidater får plass på bekostning av mer kompetente søkere. Dette undergraver selve formålet med høyere utdanning, som skal være å utdanne de mest dyktige og motiverte studentene.

Misbruket av kjønnspoeng er en reell bekymring. For eksempel skal det være rapportert tilfeller hvor studenter har skiftet juridisk kjønn kun for å få kjønnspoeng på opptaksprøver ved enkelte linjer på NTNU i Trondheim. Dette viser at ordningen med kjønnspoeng er sårbar for manipulering og kan bli utnyttet på en urettferdig måte. Slik praksis er urettferdig overfor andre ærlige studenter og underminerer tilliten til opptakssystemet.

For å fremme kjønnsbalanse i høyere utdanning bør vi heller fokusere på tiltak som styrker jenters og kvinners deltakelse i realfag, teknologi og andre mannsdominerte fagområder allerede fra tidlig utdanning. Det er viktig å arbeide mot å fjerne strukturelle barrierer som kan hindre enkelte grupper i å søke og fullføre studier innenfor disse feltene. Ved å legge vekt på like muligheter i utdanning og karriereutvikling, kan vi skape en mer inkluderende og rettferdig fremtid.

Kjønnspoeng kan også være problematisk fordi de kan føre til indirekte diskriminering av visse grupper. Dersom en spesiell gruppe (for eksempel menn) blir underrepresentert på enkelte studier, kan det føre til at de får et ekstra insentiv til å søke nettopp disse studiene for å dra nytte av kjønnspoengene. Dette kan igjen forsterke kjønnssegregering i utdanningssektoren, noe som ikke er ønskelig.

Det er viktig å påpeke at ettersom samfunnet endrer seg, kan kjønnspoeng bli mindre relevant som virkemiddel for å fremme likestilling. Kvinners deltakelse i høyere utdanning har økt betydelig de siste tiårene, og vi ser stadig flere kvinner i ledende stillinger. På samme måte ser vi en endring i holdninger til kjønn og yrkesvalg, og det er positivt at flere menn velger å jobbe innenfor tradisjonelt kvinnedominerte fagområder. Derfor er det viktig å evaluere kjønnspoengs effektivitet regelmessig og tilpasse tiltakene etter behov.

Kort sagt, tildelingen av kjønnspoeng bør ikke være en avgjørende faktor for å få studieplasser. For å fremme en rettferdig og inkluderende opptaksprosess, bør vi fokusere på individuelle kvalifikasjoner, motivasjon og interesser. Samtidig må vi arbeide kontinuerlig med å fjerne barrierer for deltakelse i ulike fagområder basert på kjønn, slik at alle har like muligheter til å forfølge den utdannelsen de ønsker. Dette vil bidra til å skape et mer likestilt og mangfoldig akademisk miljø for fremtidige studenter.