Det viktigste er å få dagens kollektivtilbud til å fungere, slik at flere ønsker å ta bussen og kan stole på at bussen kommer når den skal. I dag har man en «helt fantastisk app», en kan bruke til reiseplanlegging. Den er ikke noe verd, da den ikke helt virker etter formålet sitt. Hvis bussen er forsinket, kommer den ikke opp som et valg i appen, men den kommer opp på tavlene på busstoppet, noe som ikke kommer passasjerene til gode før de står på busstoppet som har tavle, noe ikke alle busstopp har.

Bussene er ofte forsinket med 10 minutter, ikke bare i rushtiden, da er de gjerne enda mer forsinket.

Hvorfor skal bilistene belastes for at AKT ikke kan sette opp realistiske ruter for Boreal?

Er det behov for å sende bussen i loop mellom Kvadraturen og sykehuset hvert 10. minutt, med maks 4-5 passasjerer på hver avgang, når det er overflod av passasjerer mellom Kvadraturen og UiA?

Hvis bussen mellom Jernæsheia og Kjos Haveby stadig er 10-15 minutter forsinket, er det ikke bedre med 2 busser i timen på den traseen, enn 3 busser som ikke klarer å holde rutetidene? Jeg vil heller ha busser som kommer ihht ruteplan og kan planlegge deretter, enn å måtte planlegge å ta bussen 1 time før avtaler.

Selv føler jeg at AKT gir blaffen i passasjerene sine. De beklager seg når vi kommer med tilbakemelding de tydeligvis ikke ønsker, med tanke på det tungvinte skjemaet en må fylle ut på nettsiden deres. Vi får beskjed at de skal «ta det videre», men det virker ikke som det går videre for ingenting blir gjort. Fortjener AKT flere midler fra byvekstavtalen, når de ikke klarer å forbedre dagens tilbud?

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.