Hvilke ringvirkninger kan vi forvente oss, og vil det være noe å vinne på det i det hele tatt? I verste fall står åpningen i fare. Hva skjer så?

Kunstsilo er et prosjekt som vil øke byens attraktivitet som turistdestinasjon. Det er vanskelig å si i hvilken grad, men det er nok trygt å anta at det blir noen som reiser til byen for å se den største og mest omfattende private kolleksjonen av norsk kunst fra 1930 frem til i dag. Byen får en attraksjon som fyller et tomrom, og skaper et tilbud som er unikt både i lokal, nasjonal og internasjonal forstand. Med andre ord, det kommer nok noen, og alle monner drar.

Med seg har de penger. De skal muligens overnatte et sted, parkere, fylle bensin, spise, shoppe litt, og nyte utelivet og andre kulturtilbud Kristiansand har å by på. Så de betaler jo ikke bare inngangsbilletten i kunstsiloen, men de bruker penger på flere steder mens de ferierer i byen, som så mange av oss gjør når vi er ute og reiser. Det betyr i praksis at næringslivet får inntekter fra en økning i tilreisende, hvilket igjen betyr at det skapes arbeidsplasser og bærekraft. Noen av inntektene kommer også kommunen til gode, f.eks. gjennom avgifter.

Hvis det er slik at en åpen og veldrevet Kunstsilo medfører inntekter for byens næringsliv og kommunen, vil jo dette veie opp for en del av den økte bevilgningen. På den andre siden vil flere forsinkelser bare gjøre at byen er litt mindre attraktiv å reise til for noen, og begrense inntektspotensialet. Jo lenger man venter med å åpne, jo mer går man glipp av. En skulle tro at partiene som skaper dette kaoset snart forstår hvor det bærer, og at de kommer til å ødelegge for hele byen om de fortsetter. Det fremstår som grenseløst populistisk og ekstremt uansvarlig.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.