At nasjonaldagens tog og andre markeringer er inkluderende, er demokrati i praksis. Noen ganger er det så enkelt som å gå litt roligere.

Vi vil løfte fram noen gode eksempler. Skoletogene i Vågsbygd og på Nodeland lot i år barnehagene gå først, noe som ga et rolig og fint tempo for alle i toget. Så fikk heller våryre korps og ivrige bein finne fram tålmodigheten.

Borgertoget i sentrum hadde også godt tempo og fine inndelinger. Det ga rom for mennesker med ulik førlighet, og for lekne påfunn underveis.

Som en kontrast gikk 1. mai-toget i Kristiansand i år altfor fort, nesten som New York maraton. Det ble for vanskelig for noen å holde følge. Det er synd når man ønsker å gå i tog for en sak.

Lærdommen er at det trengs noen i front som er obs på dette og kan bremse farten. Jeg melder meg gjerne frivillig med rullator for å få toget til å gå rolig.

Når det gjelder 17. mai-feiringen i år, vil vi også gi komiteen honnør for et lettlest og godt program. Det var lett å få oversikt over tider og steder. Digitalt program er også positivt. Det sparer miljøet og er praktisk for de fleste å ha i lomma. Samtidig trengs det noen eksemplarer på papir, som legges ut på offentlige steder, for eldre eller andre som ikke er på hjemmebane digitalt.

Det er også viktig at programmet er tilgjengelig i god tid, noe vi fikk til 17. mai i år (men ventet lenge på da vi ville være med og markere 1. mai). Med litt tid er det lettere å planlegge buss på den store dagen, når det er så fullt i byen.

I år som i fjor var AKT tidlig ute med 17. mai-planene, og informerte godt om omkjøring. I år ble også rutene i Vågsbygd lagt om under skoletoget, der bussen i fjor dessverre blokkerte sikten Vågsbygd omsorgssenter til toget – flott at det ble forbedret!

Rundt rutebilstasjonen kunne det vært skiltet bedre hvor avgangene var flyttet til, særlig for de som ikke tar buss til daglig eller er herfra. At bussene østover fikk avgang fra plass 14 ga utfordringer for de med rullestol, barnevogn og rullator, på grunn av høy fortauskant, og kryssingen av Vestre Strandgate. Kanskje de rullende kunne få benytte holdeplass A?

Ellers var planleggingen god, og sanntidsappen gjør det enkelt å finne fram i endrede rutetider, stopp og ekstraavganger. Flott!

I det hele tatt kan mye gjøres inkluderende med litt ekstra omtanke. Kanskje skulle vi ha et medlem i komiteene med egenerfaring med rullator eller rullestol, som kan gi råd om tempo og trasé. Ikke alle er sterke til beins, men 17. mai og andre åpne markeringer bør være for oss alle.