Hvis ikke regjeringen hadde kompensert for kostnadsveksten i revidert nasjonalbudsjett ville de bidratt til å forsterke de mørke skyene som henger over byggebransjen akkurat nå.

Regjeringen får nå på plass 1,2 milliarder til riksveiene, og det blir da mulig å gjennomføre det drifts- og vedlikeholdsarbeidet som er planlagt. Det skal regjeringen ha ros for. Samtidig ser vi ingen grep som tar på alvor den kraftige nedgangen vi ser i både bygg- og på samferdselssiden. Arbeidsløsheten i byggebransjen kommer til å stige i tiden som kommer.

Hvis det er noe tidspunkt man skal sette i gang offentlige bygg, rehabiliterings- og anleggsprosjekter, så er det nå, når pilene peker nedover.

Dessverre gir årets forslag til revidert nasjonalbudsjett ingen pekepinn på om vi i året som kommer kan forvente start på viktige statlige og kommunale prosjekter. Disse trengs for å kunne ta i bruk den ledige kapasiteten som er i ferd med å oppstå i bransjen. Byggebransjen trenger dyktige fagarbeidere til å bygge Norge i årene som kommer. Frykten er at vi mister dem og går glipp av viktig kompetanse om de først mister jobben.

På asfaltsiden står viktige deler av verdikjeden ved et veiskille. Dersom kostnader og prisøkninger på råvarer ikke kompenseres for i prosjektene, vil aktiviteten og produksjonen av nye råvarer kunne stanse helt opp. Veinettet settes årevis tilbake i standard, trafikksikkerhet og fremkommelighet reduseres og effektiviteten i samfunnet går ned. I tillegg stoppes den videre utviklingen i den delen av anleggsvirksomheten der man har kommet aller lengst i å finne nye løsninger for betydelige klimakutt. Dette er løsninger som har fått internasjonal anerkjennelse.

Entreprenørene i Agder etterspør først og fremst forutsigbarhet. I en tid med betydelig fall i privatmarkedet blir det offentlige markedet stadig viktigere. Skal vi unngå en vekst i permitteringer, nedleggelser av virksomheter og tap av verdifull kompetanse i næringen for årene fremover, så er dette tiden for å komme med kompensasjoner og økt aktivitet der det er mulig i offentlig sektor. EBA Agder har forventninger til at regjeringen i neste års statsbudsjett igangsetter flere samfunnsnyttige bygge- og samferdselsprosjekter for å holde aktiviteten i gang.

La oss få holde hjulene i gang!

Vi forventer at det letes med lys og lykte etter muligheter for å sette i gang klargjorte prosjekter og vedlikehold av både bygg og anlegg.

Vi forventer at det så langt som mulig kompenseres for store pris- og kostnadsøkninger i offentlige prosjekter. Vi forventer et skarpt fokus på vedlikehold på vei samt tydelige signaler om gode rammevilkår for utbygging av infrastruktur for energi. Ikke minst forventer vi at det opprettholdes ambisjoner for å anskaffe stadig mer grønt og bærekraftig.

Rammene til kommunene og fylkeskommunen må styrkes ytterligere i tiden fremover. Det er et stort behov for både vedlikehold og nyinvesteringer. Om ikke kommunene får nok penger er det på disse områdene de er tvunget til å kutte.

Bygge- og anleggsnæringen er Norges største fastlandsnæring. Vi er en hovednøkkel til langsiktig verdiskapning, sysselsetting, kompetanseutvikling, bærekraftige løsninger og innovasjon.

La oss få holde hjulene i gang!