Mye har forandret seg siden den tid. Men en må gå ut fra at selve prinsippet ennå gjelder, jf. Vegtrafikkloven § II,6: «Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret.» Riktignok er emnet her farten, men fremdeles er det vel slik at en skal «vise hensyn i trafikken»?

Boka «abc for førerprøven» (1974) av blant andre kristiansanderen Sjur Wergeland, ofrer sidene 68-73 kun til emnet «lys», med mye omtale av begrepet «blending»: «Vi er ikke så uforskammet at vi setter lyset fra en lommelykt rett i ansiktet på folk...»

Tilsynelatende synes dette hensynet nesten å ha gått i glemmeboka. Eller ..? Til tross for at lyspærene sikkert er blitt fire-fem ganger så sterke som på den tid. Ja, av trafikksikkerhetshensyn er det nå påbudt å kjøre med lysene på hele døgnet, heldigvis. Og en skal selvsagt ha så mye lys på som forholdende krever eller tilsier det.

Men om en selv kan se godt og har full oversikt over veien, så kan det jo være at sikkerheten for en personlig går ned, om den som kommer imot, får sitt syn sterkt redusert. Jeg må ærlig talt si at jeg strever fælt med de sterke billysene. Noen syklister har dessuten en svært sterk pære påmontert. Ikke minst er alt dette ubehagelig (mildt uttrykk) ved regnvær og våt asfalt.

Jeg må ærlig talt si at jeg strever fælt med de sterke billysene.

Jeg ser ned i grøfta på høyre side så godt jeg kan. Gjennom internettet har jeg fått tak i noen briller som demper lys, men likevel! Og om en skulle være så uheldig å nærme seg av en fartshump og en annen bil imot nettopp går over den, så får du et lysblaff som blender deg fullstendig. Omtrent som et slag i trynet...? Og dessuten, jeg skjønner rett og slett ikke vitsen, det må da være ulovlig, i alle fall «reint ukristeleg», kjøre med fullt lys rett bak en annen bil? For å berge synet framover, og ikke sjelden, må jeg da vri det innvendige speilet så mye at jeg får ingen nytte av det. Dette er hovedspeilet mitt for kontroll av ferdsel bak, dermed blir jeg redusert til å bruke sidespeilene med de blindsoner de fører med seg.

Har noen synspunkter på dette? Jeg er over 70. Er det bare meg som ikke tåler sterkt lys lenger? Jeg regner meg ellers som en alminnelig god sjåfør, selv om jeg gjør – som trolig de fleste – noen feil i trafikken. Er du som leser dette også plaget av de sterke lysene ute på veiene? Og: Er det virkelig nødvendig å kjøre med fullt lys på godt opplyst vei? Jeg kjører her kun med blendingslys og mener dermed å ha kontroll god nok for sikker kjøring. Men selvsagt bruker jeg fullt lys der veien ikke er opplyst, for eksempel noen steder på Langenesveien. Og blender om en bil eller sykkel kommer imot ..

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.