Her skriver forfatteren mye bra, og har mange gode vurderinger.

Det er nødvendig å se på denne viktige saken fra forskjellige «vinkler».

Husk bare på at el-lastebilen utkonkurrerer ikke el-toget!

En el-lastebil/trailer bruker 4-6 ganger mer energi (strøm) enn el-toget uansett pr tonn (rullemotstand, luftmotstand er viktigst).

Det vil øke utslippet av gummi til naturen i stort kvantum (dekkslitasjen).

Det øker absolutt faren for trafikkulykker – i forhold til volum av denne trafikken som ikke går på bane i dag, og som da vil øke enda mer på veien!

Det vil øke veislitasjen betraktelig, da «tunge kjøretøy» står for 100 prosent av veislitasjen (TØI v Harald Tune).

Det vil øke støy – knyttet til vei/nærområdene.

I disse tider hvor vi må/oppfordres til å spare energi (strøm), så er det altså ikke så viktig – for veitransporten? Og heller ikke for framtiden?

For klimaet er det ikke bra, da det finnes så mange forhold som gjør «ferga» videre på land til en vinner, uansett om el- eller hydrogen-energi skulle bli det valgte drivstoff på vei i framtiden for store volum.

Med den økningen inn til landet som TØI ser for seg i rapporten fra 2015 til 2050, så er tungtrafikk på vei i Norge tenkt å doble seg (den er rimelig stor på veien i dag).

Har ikke Kristiansand havn tenkt å vokse i antall konteiner-håndteringer – så var det jo ikke ille.

Og det er lov å mene at jernbane ikke er nødvendig, også for ei havn av Kristiansands kaliber som også ligger nærmest Europa.

Men er det riktig for framtiden? Nei – det er ikke det.

Jernbane er også sett på som svært bra, for transport av militært materiell – har jeg lært. Faktisk det eneste som kan ta så tungt materiell i nødvendig kvantum, over noe særlige avstander – om den situasjonen skulle oppstått (Nato-havn).

Hvorfor ser vi ikke hele bildet om vi ønsker en lavere belastning for klima og miljø for transport innenlands?

Null-utslipp transport med lavest mulig energiforbruk og minimal (om noen) trafikk- og miljøbelastning mellom hovedterminaler (el-tog).

Lastebiler mellom hovedterminaler og produsent/kunder (el/hydrogen).

Om 70 prosent av en transport kan gå med el-tog, så skal den det. 24-36 trailere i ett tog her på Sørlandsbanen.

Slik burde det vært mer av. Slik kan det bli.

Jeg kan også ta med at skal vi kunne få en endring for transport som virkelig gagner klimaet, må det i noen tilfeller ta litt lengre tid å framføre varene.

Skal direkte dør til dør gjelde i alle tilfeller, så må det brukes bil i alle transporttilfellene.

Da må den beste nullutslippsløsningen for landtransport velges bort?

Det er enkelt å regne ut det negative dette vil ha for klima og trafikkmiljø.

Teller det virkelig mer at en vare kan komme fram opptil 24 timer tidligere til et varehus?

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.