Derfor har havnen hatt førsterett på bruk av de store sjønære arealene i de fleste norske byer. Så har det blitt press på de sjønære arealene, og havnen har blitt tvunget til å fjerne seg fra en del vitale arealer, både Odderøyas solide silokai er borte og nå står Lagmannsholmen for tur. Mange gode kaier og tilhørende landarealer skal omgjøres til mer folkelige aktiviteter.

I kronikken i Fædrelandsvennen onsdag 12 juli gir kommunikasjonssjef i Kristiansand havn, Isabelle-Louise Aabel et godt bilde av havnas virksomhet, men det er grunn til å stille spørsmål rundt noe av aktiviteten som havna driver. I kronikken står det blant annet: «I havneavsnitt Nord, Kongsgård, er hovedoppgavene knyttet til offshore-virksomhet, som er en bærebjelke i Agders næringsliv. Her får man service, vedlikehold og mulighet for lasting og lossing.»

Enhver offentlig virksomhet har over tid en tendens til å vokse ut av sin tiltenkte og lovregulerte oppgave. Det ser ut som om Kristiansand Havn også har ambisjoner ut over det som bør være kjernevirksomheten for en slik havn. Det at Statoil i sin tid drev Nordens største leiebilvirksomhet, er vel illustrerende for hvordan det kan gå dersom man mister fokus på hva en bør drive på med.

Det kan vel ikke være en kommunal havneoppgave å eie kaiarealer, landarealer, verkstedlokaler og kontorer for vedlikehold, opplag og ombygging av skip og borerigger. For meg høres dette ut som om man planlegger å eie/drive en slags kommunal verftsvirksomhet i konkurranse med private skips- og offshoreverft. Selvsagt må man kunne ta imot skip av ulik type for mobilisering, kortvarig service samt lasting og lossing, men å bygge ut fasiliteter for langvarige vedlikeholdsoppdrag på skip og rigger høres for meg ut som om man har gått langt ut over det som hører hjemme i en effektiv havn hvor areal er en knapphet.

Det er mye artig man kan drive på med når man har tilstrekkelig med kai og tilhørende landareal, men det er vel viktig å gå opp grensene for hva en kommunal havn skal engasjere seg i, særlig når det er knapphet på arealer.