Forslag til kronikk som du kan få på trykk i Fædrelandsvennen. Eller en venn som du kan chatte med på Snapchat om hvordan livet ditt er og få råd og innspill til ting du lurer på. Nå er faktisk alt mulig, og helt enkelt tilgjengelig.

Kunstig intelligens (KI) brer om seg på rekordtid, og utviklingen viser ingen tegn til å stanse. Jeg er bekymret for den manglende reguleringen av KI på sosiale medier og hvilke konsekvenser det kan ha for barn og unge. Vi må være i førersetet og sørge for en omfattende regulering for å hindre misbruk.

Generativ kunstig intelligens er et kraftig verktøy som vi alle i større og større grad må forholde oss til. Enten det er i form av såkalte chatbots som ChatGPT eller kunstige bilder av Donald Trump som blir arrestert av et aggressivt politi, vil alt ligge i lommen vår.

På mange områder er kunstig intelligens et kraftig verktøy som framover vil effektivisere måten vi jobber på og sannsynligvis bidra til økt verdiskapning i samfunnet. World Economic Forum omtalte kunstig intelligens i Global Risk Report som en av de framvoksende teknologiene med størst nytteverdi, men også med størst skadepotensial.

Det er store teknologiselskaper som styrer mye av barna våre sin hverdag.

Kjell Ingolf Ropstad

Stortingsrepresentant (KrF)

Det er derfor nødvendig å kontinuerlig være oppmerksom på hva som er en ansvarlig og ønsket utvikling, og hva vi kan gjøre for å forhindre en utvikling i feil retning.

Videoene som dukker opp på skjermene våre vil bli mer og mer overbevisende. Hjernen vår er laget for å kunne stole på sansene. Klokkeklare videoer av politikere eller kjendiser vil bli vanskelige å ikke tro på. Det krever ingen spesielle ferdigheter, ei heller penger, for å lage bilder eller videoer som ser realistiske ut. Jo flere slike bilder og videoer som vil sirkulere, jo vanskeligere vil det bli å ha tillit til noe som helst.

Nå ser vi en større og urovekkende utbredelse av KI i sosiale medier, som ved for eksempel Snapchats AI-«venn». Jeg er positiv til ny teknologi og mulighetene det kan gi, men vi må ikke være naive. Det er store teknologiselskaper som styrer mye av barna våre sin hverdag.

Dette er et kraftig verktøy som alle i større og større grad må forholde oss til.

Snapchats nye chatbot «My AI» er laget for å opptre som en venn av brukeren. En journalist og en forsker utga seg for å være barn og fikk chatboten til å gi dem svar på hvordan man kunne hindre lukten av hasj og alkohol, hvordan man kunne flytte Snapchat til en enhet foreldrene ikke visste om, og hvordan man kunne planlegge et seksuelt møte med en 31 år gammel mann. Korte forsiktighetsregler ble etterfulgt av munter støtte.

I de siste dagene har medier meldt at Snapchat vurderer å la AI-vennen bruke reklame i samtalene med brukerne. Snapchat kan med dette utsette barn for betalt markedsføring og reklame uten at noen andre vet hva som skjer.

Denne utviklingen, der kunstig intelligens framstår som en venn som gir objektive anbefalinger, er alarmerende. Det betyr nemlig at roboten som framstår som så hjelpsom og støttende for 13-åringen, plutselig kan begynne å gi råd og anbefalinger om å kjøpe ting som kommersielle krefter betaler for at den skal kunne gjøre.

Enten det er i form av såkalte chatbots som ChatGPT eller kunstige bilder av Donald Trump som blir arrestert av et aggressivt politi, vil alt ligge i lommen vår, skriver Ropstad om KI. Foto: FLORENCE LO / Reuters

Barneombudet har allerede gitt uttrykk for bekymring over den potensielle påvirkningen kommersielle interesser kan ha på barn og unge gjennom slike kanaler. Det er avgjørende at vi tar grep for å sikre at reklameforbudet også opprettholdes i denne nye æraen der kunstig intelligens spiller en stadig større rolle. Barn er også særlig utsatt for avhengighetsskapende og manipulerende internettplattformer.

Det er store teknologiselskaper som styrer mye av barna våre sin hverdag.

Reklame mot barn er ulovlig i Norge og det må også gjelde på plattformer som Snapchat. Det kan ikke være teknologigigantene som lager reglene. Vi er allerede for sent ute. Derfor har jeg stilt forbrukerstatsråd Kjersti Toppe et spørsmål om hvordan hun vil sikre at reklameforbudet mot barn opprettholdes i kanaler der kunstig intelligens tas i bruk.

Denne problemstillingen strekker seg imidlertid mye lengre enn bare reklameforbudet mot barn. I en verden der stadig flere deler av livet vil påvirkes av ny teknologi er vi nødt til å ha et bevisst forhold til hvordan vi ønsker at samfunnet skal være. Å være på «nett» er tilnærmet uunnværlig, særlig for de unge. Vi er nødt til å sørge for at vi har reguleringer som sikrer at barna våre er trygge på nett, også i framtida.