Skrevet av:

Morten Olsen Tørressen, Margrete Letnes, Ida Haslerud Stiansen, Charlotte Lied Jensen, Elena Sørvig, Elisabeth Målen, Tina Maria Søttar Villoro, Merethe Westberg, Hilde Møretrø, Åsa Knudsen Backe, Elin Kalleklev, Kai Rune Thorbjørnsen

En av disse tjenestene er Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som hjelper elever og lærlinger med særskilte behov i videregående opplæring. Disse særskilte behovene kan romme alt fra angst, depresjon og skolevegringsproblematikk, rusbruk, funksjonsnedsettelser til lærevansker. PPT jobber for å få frem disse gruppenes behov for tilrettelegging og sikre rettigheter til spesialundervisning ved å ha mulighet for å medvirke i sin egen skolehverdag.

Vi er flere ansatte i PPT Agder som er dypt bekymret for hvordan disse sårbare elevene og lærlingenes behov for hjelp i det nye fylkeshuset skal ivaretas. I regionsplanen for Agder 2030 er hovedsatsingen å utjevne sosiale helseforskjeller, at flere skal delta i arbeidslivet og inkluderes på ulike arenaer, og at barn og unge skal mestre hverdagen og oppleve god psykisk og fysisk helse.

Vi vet at manglende mestring i skolen er blant de mest alvorlige risikofaktorene for ungdoms psykiske helse og utenforskap. Vi vet også at det er et økende trykk på barne- og ungdomspsykiatrien (ABUP), og mange unge blir avvist på grunn av manglende kapasitet.

PPT møter sårbare ungdom, foreldre og lærere daglig, og berører flere aspekter ved elevens liv. Erfaringsmessig trenger elevene å ivaretas i trygge og skjermede omgivelser. De elevene vi treffer har ofte årevis med negativ skoleerfaring og uttrykker lettelse over å møtes på en nøytral grunn i PP-tjenestens lokaler.

Ungdommene vi møter har utfordringer på mange områder, og trenger ofte ulike tiltak for å lykkes i skolen. PP-tjenesten er i dag preget av et solid og mangfoldig fagfellesskap som sammen drøfter de beste løsningene. Vi er tilgjengelige for hverandre, fleksible overfor elever og skolene, og responderer raskt for vi har lokaler som imøtekommer både våre behov og de vi samarbeider. Derfor kan vi gi rask hjelp.

Lokalene som er planlagt for oss i det nye fylkeshuset, ivaretar ikke behovene vi har og vil påvirke kvaliteten, effektiviteten og fleksibiliteten overfor våre elever og lærlinger.

PPT Agder har siden oppstart av prosjektet i 2019 gjentatte ganger uttrykt våre elevers behov med bakgrunn i faglig skjønn og kunnskapsbasert erfaring. På tross av våre forsøk på å medvirke i prosessen om lokaler i nytt fylkeshus, er det nå fattet vedtak om at PPT skal plasseres i et sammensurium av alle tjenester i fylkesadministrasjonen i åpent landskap.

Vi mener at en slik organisering vil hindre oss ansatte i å utføre våre lovpålagte oppgaver på en forsvarlig måte. Videre bryter dette med elevens personvern og rett til beskyttelse i en sårbar situasjon.

I møte med toppledelsen om våre bekymringer for at dette går utover kvaliteten på tjenesten, får vi beskjed om at PPT må på en endringsreise. Det er fortsatt uklart for oss hvor denne reisen går.

Vi må innfinne oss med at de aktivitetsbaserte lokalene betegnes som «godt nok» og sånn er det for alle andre også. Våre erfaringer og faglig skjønn blir ikke tatt på alvor. Vi opplever ikke reell medvirkning i prosessen da rammene for det nye fylkeshuset allerede er vedtatt. Reell medvirkning handler ikke eksempelvis om interiørmessige valg i form av hvilke farger det skal være på veggene og om resirkulerte fiskegarn egner seg som tepper i testrom.

En forutsetning for å kunne yte god hjelp til våre ungdommer er et sterkt og samlet fagmiljø. I tillegg er det vesentlig at PP-tjenestens faglige uavhengighet blir ivaretatt. Dette for å sikre et eksternt perspektiv som ikke er farget av skolens holdninger og økonomi. Til dette trengs det egnede lokaler. Konseptet som nå er vedtatt er uforenlig med en PP-tjenestes behov.

For å svare på vårt eget innledende spørsmål:

Vi opplever at det nye fylkeshuset har blitt et prestisjeprosjekt som går på bekostning av de sårbare unge. Er våre folkevalgte villige til å godta dette?