Samtidig skal en skole som fungerer, ha tillit til at elevene også har lyst til å få en form for opplæring. For det er ikke sånn at elevene skulker «bare fordi», det er alltid grunner bak skolefravær. Noen har det tøft på hjemmebane, enten relasjonelt eller økonomisk, mens andre er offer for Høyres teoribombarderte skole som presser alle gjennom den samme kverna og skaper skolevegring.

Vi skal selvsagt ha reglement for fravær, men det skal basere seg på tillit og på å faktisk få en skole som funker for alle. Det vil aldri være eleven som er problemet hvis det går galt på skolen. Da er skolen problemet.

Derfor er det trist, selv når vi vet at fraværsgrensa preger skolen med negative fortegn, at Høyre nå ønsker seg muligheten til å beholde fraværsgrensa i Agder.

Høyre har styrt Agder i fire år, og Vest-Agder i en mannsalder. De har med andre ord hatt nok av muligheter til å gjøre skolen motiverende, lærerik, inkluderende og et sted elevene har lyst til å være. Løsningen på deres mislykkede skole kan ikke være å tvinge elevene på et sted som gjør hverdagen deres grå. Det er å ta fatt i problemet i feil ende.

Og vi er nødt til å anerkjenne hvor rigid denne grensen er. Det er ikke bare sånn som Fædrelandsvennen sier på lederplass, at man kan miste en karakter. Ved å miste en karakter mister man hele vitnemålet sitt, og også plass i førstegangsvitnemålskvota ved opptak til høyere utdanning. Veien til utdanning blir ikke bare ett år lengre, men man må konkurrere mot karaktersnitt langt over ens eget i vanlig ordinær kvote.

Vi i AUF og AP er krystallklare på at om vi skal få ned fravær og øke gjennomføringen, må vi forebygge fraværet og tilpasse skolen til elevene, ikke omvendt.

Vi må ha mer oppfølging og praktisk læring i grunnskolen for å hindre at praktisk anlagte elever, som har høyest fravær, mister skolelysten fra tidlig av. Vi må styrke laget rundt elevene våre slik at de føler seg ivaretatt og føler trygghet i hverdagen sin.

Vi må altså gjøre videregående bra igjen; flere valgfag, mer praktisk læring og mer tilrettelagt undervisning for både dem som sliter, men også dem som trenger en ekstra utfordring!

Skolen må preges av tillit og trivsel, fraværsgrensa gjør det motsatte.