Dette er den tryggeste og raskeste ruten vår til byen. Midlertidige tiltak ble etablert: fartshumper på strekningen fra avkjørsel Sødal/Skaugo og nedsatt fart til 50 km/t gjør det litt tryggere å sykle langs Torridalsveien enn det ellers ville vært. Vi fikk voldsomt med støtte og opplevde stort engasjement i saken. Takk for det!

En ekstra gledelig konsekvens av de midlertidige tiltakene var at det nå er litt tryggere enn før å krysse Torridalsveien for fotgjengere som skal til busslommen for å ta buss retning sentrum. Det mangler fortsatt tydelig markert gangareal, men med nedsatt fart, fartshump og redusert fartsgrense, er faren for uønskede hendelser blitt betydelig lavere.

Særlig om morgenen og spesielt i vinterhalvåret, med mye trafikk og dårlig sikt, er det fortsatt en risikosport å krysse Torridalsveien, men de midlertidige tiltakene klart har bidratt til å redusere risikoen ved kryssing.

Etter planen skal gang- og sykkelveien fra Sødal til Påskeberg åpnes igjen 1.1.23 og de midlertidige tiltakene med fartshumper og nedsatt fartsgrense fjernes. Vi gleder oss til det, men ber nå om at denne ene fartshumpen med tilhørende nødvendig 50- sone ved overgang til busslommen gjøres permanent.

Dette er å gjenbruke et godt tiltak uten ekstra kostnad. Det er ikke å snike i køen, det er sunn fornuft. Dette er faktisk en vinn-vinn situasjon. Vi kan både spare penger og øke den permanente trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper. Det er uansett ikke bare de myke trafikantene som nyter godt av nedsatt fart akkurat her. Det oppleves vesentlig mye tryggere også for bilister, noe våre mange nye naboer nok også blir glade for. De tre prosjektene i området vil gi 177 nye boenheter, som også vil benytte bil og ha behov for å krysse til busslommen. I likhet med oss ønsker de nok å slippe å kjøre barna sine fordi det ikke er trygt å krysse veien og ta buss, eller ha hjertet i halsen når ungdommen skal til byen.

Dette er å gjenbruke et godt tiltak uten ekstra kostnad. Det er ikke å snike i køen, det er sunn fornuft.

Reaksjonen vi fikk fra omverden da det ble funnet en midlertidig løsning, var udelt positiv. De aller fleste ser det viktige i at man kan sykle eller ta buss uten å risikere livet. Ved å gjenbruke deler av tiltakene, kan man spare penger og bruke hardt tiltrengte trafikksikringsmidler andre steder.

På møte ved bedehuset på Sødal 13. juni, da de midlertidige tiltakene på Torridalsveien ble lansert, lovet fylkesordfører Arne Thomassen oss at han skulle komme tilbake til saken om trygg overgang til busslommen. Derfor ber vi nå fylkeskommunen, kommunen og vegvesenet om ikke å fjerne, men heller å beholde fartshumpen som allerede er på plass ved avkjørselen til Sødal, og gjøre 50-sone ved overgang til busslommen permanent i nødvendig utstrekning.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.