Under overskriften «Elbilpolitikken – Norges viktigste klimatiltak?» den 16. desember påviste jeg med tall fra elbilprodusenter og fra NVE at elbilbruken ikke har noen klimaeffekt. Det var et svar på et debattinnlegg av Petter Benestad og Morten Leuch Elieson i Kristiansand Venstre 7. desember, med overskriften «SV svikter et av Norges viktigste klimatiltak – elbilen».

Som svar på mitt innlegg hevder Otto Randøy, som er styremedlem i Elbilforeningen Agder, i avisen den 19. desember under tittelen «Ikke utslippsfrie, men ganske bra», at tallene etter hans skjønn «ikke er så ille som Hansen hevder». Men tall fra bilprodusentene er udiskutable.

På direkte spørsmål uttaler NVE at det er deres varedeklarasjon som skal brukes for å angi det fossile innslaget i strømmen til norske forbrukere. For 2021 var det fossile innslaget 62 prosent, og det er dette tallet jeg har brukt. Tallene Randøy bruker er derfor ren ønsketenkning.

Tallet 62 prosent gjelder for dem som ikke har kjøpt strøm med opprinnelsesgaranti. De som har opprinnelsesgaranti, har tilnærmet fossilfri strøm. Dette gjelder eksempelvis trafikkselskapet i Leipzig, som reklamerer med at «trikkene kjører på ren norsk strøm». Og med dagens politikk kan de gjøre det med rette. Men dette har den uunngåelige konsekvens at Norge importerer et tilsvarende fossilt innslag i vår varedeklarasjon, blant annet fra Tyskland, på samme måte som vi gjennom strømkabler importerer et innslag av Tysklands strømpris.

Hvis man hevder at alle elbiler i Norge lades med strøm med opprinnelsesgaranti, altså tilnærmet fossilfritt, så blir dette et nullsumspill. Men da blir andelen fossilstrøm tilsvarende høyere for alle andre som ikke kjøper opprinnelsesgarantier.

Randøy kommenterer ikke det kanskje viktigste i mitt innlegg, den (feilaktig) antatte klimafordelen ved elbilbruken, som er 0,00003 grader lavere temperatur i 2050. Heller ikke kostnadene for fellessamfunnet, 280 milliarder kroner fram til 2030 dersom målet om 1 million elbiler oppnås.

Randøy nevner biodrivstoff for fossilbiler. Men det mye omtalte norske 2. generasjons biodrivstoffet produsert av trevirke gir større CO2-utslipp enn for bruk av bensin eller diesel.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.