Visjoner og teknologiutvikling er vel og bra. Men uten å ta i bruk etablert teknologi, så skyver vi klimamålene foran oss. Det blir i realiteten en ansvarsfraskrivelse.

Høyre vil nå satse på utslippsfrie fly mellom Kristiansand og Oslo. Det er flere grunner til å spørre om dette er en optimal strategi. Andre land vil redusere eller forby flytrafikken på strekninger der tog er et godt alternativ. En av grunnene til det er energiforbruket, som er tre til fire ganger så stor pr person for fly enn for tog. Derfor er det best for klimaet å satse på utslippsfrie fly der det er få gode alternativ, først og fremst på kortbanenettet.

Så vil noen hevde at det ikke spiller noen rolle om flytrafikk er energikrevende når den blir utslippsfri. Men det er ikke fullt så enkelt. Fornybar energi som man trenger enten man satser på hydrogen, ammoniakk eller andre teknologier, er en knapp ressurs. Energisparing er derfor en viktig del av strategien for å nå klimamålene med minst mulig naturinngrep.

Vi burde heller satse på et veletablert alternativ som alt er elektrifisert, nemlig Sørlandsbanen. Det politiske flertallet på Agder snakker gjerne pent om togtransport i festtaler. Men når det blir konkret i form av innspill til Nasjonal transportplan, så er det bare firefelts motorvei som gjelder. Vi har i flere tiår snakket om å kople sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen - den såkalte genistreken - for å spare reisetid og gjøre toget mer konkurransedyktig. Det er sterkt beklagelig for innbyggerne og næringslivet at Høyre ikke bidrar til å løfte denne viktige saken.

Nå er vi i en situasjon der Sørlandsbanen kan bli utkonkurrert og lagt ned i løpet av noen år. Det vil bli et stort tap for klimaet og for enkel kollektivtransport fra sentrum til sentrum. Bernander burde heller stå sammen med SV i kampen for å oppruste og redde Sørlandsbanen mens han venter på at utslippsfrie fly blir testet ut på kortbanenettet i nord.