Intensjonen vår var som overskriften sier: «Er Harams løsrivelsesprosess lik Søgne og Songdalens?». Atle J. Fosse ønsker i en imøtegåelse den 14.10 heller å fokusere på ulikhetene mellom kommunene, og lager et nummer av at vi har uteglemt flere av disse ulikhetene.

Vi har ønsket å beskrive veien videre for løsrivelsesprosessen, med Haram kommune som et godt og sammenliknbart eksempel for S/S.

*Både Haram og S/S var tre livskraftige kommuner som både befolkningsmessig, tjenestemessig og økonomisk pekte seg ut blant Norges mest veldrevne kommuner. For at de tvangssammenslåtte kommunene skulle kunne gå i gjennom en så hurtig og enkel løsrivelsesprosess som mulig, var det viktig at de nye bystyrene spilte på lag med folkeviljen i utbryterkommunene. Ålesund bystyre vedtok raskt at en folkeavstemning skulle avholdes i Haram etter et innbyggerinitiativ. Kristiansand bystyre ønsket ikke, og argumentene her mot folkeavstemning dreide seg i hovedsak om kostnadsaspektet ved en oppløsning. (Til tross for opplysninger og forsikringer i et bortkomment brev til Kristiansand kommune fra Kommunaldepartementet om at staten ville betale oppløsningskostnadene. Under realitetsbehandlingen av saken var dette brevet ikke forelagt bystyrepolitikerne).

*Fosse viser til div. opinionsmålinger/meningsmålinger, men glemmer å nevne at ved folkeavstemningene i S/S var nei-andelen til storkommunen 71,5 % i Søgne og 66 % i Songdalen. Dette resultatet, sammen med to klare nei til sammenslåing i de to kommunestyrene, viste to kommuner som tydelig sa nei, og en (som uten avstemning) sa ja (Kristiansand). Dette stemmegrunnlaget forandret seg så via (den gang) Fylkesmannen og til Stortinget for vedtak, og ble til to som sa ja til sammenslåing (Kristiansand og Songdalen) og én som sa nei (Søgne). Han innrømmer riktignok at «denne prosessen kunne vore betre», men ser også på en omkamp om dette nå som "ikkje mogeleg». Dette er vi sterkt uenige i.

*Fosse mener at S/S ved en løsrivelse vil miste tilskuddsordninger fra Cultiva og Bydelsfondet, og at næringslivet får dårligere kår. Om tildeling fra Cultiva må det opplyses følgende:

De tre og et halvt årene storkommunen har eksistert, viser at Søgne og Songdalen er tilgodesett med litt under 1 prosent av de tildelte midlene disse årene. Dette til tross for at Søgne og Songdalens befolkning utgjør ca. 16,5 prosent av den nye kommunes innbyggertall. Totalt er i underkant av kr 1,7 millioner utbetalt til prosjekter i Søgne og Songdalen etter at kommunene ble tvangssammenslått. Ca kr 800.000,- av disse pengene har gått med til å bygge en kopi i klinkbygd furu av den gamle Søgnebaaden i eik. Samtidig med dette, har Cultiva delt ut over kr 100 millioner til div formål i gamle Kristiansand. Bydelsfondet består av avkastningen av en totalsum kr 5 mill. Eventuelle tildelte penger skal brukes til å skape trivsel og engasjement i et nabolag. Tiltaket gjelder kun på offentlig grunn.

*Legevakta i Kristiansand er i dag et samarbeid mellom Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Åseral, Hægebostad, Vennesla og Iveland. Før tvangssammenslåingen var Søgne og Songdalen også med i dette samarbeidet. Fosse hevder at «Legevakten i Søgne må ein rekne med vil verte lagt ned. Det står ganske tydeleg i Statsforvaltaren sin rapport.»

Dette er ikke riktig Fosse! Statsforvalteren skriver derimot at man ikke kan gå tilbake til den gamle ordningen der legevakten på dag- og kveldstid var lokalisert vekselvis i lokalene til legesentrene Søgne og Songdalen og at det skyldes endringer i akuttmedisinsk forskrift der det nå bla. er krav til egne lokaler. Vi mener absolutt at Søgne og Songdalen legevakt kan bestå der den er i dag. Det vil bli et politisk spørsmål og et samarbeid mellom de to nyetablerte kommunene S/S og evt de andre kommunene. Det er svært mange legevakter i Norge som driver godt med et betydelig mindre befolkningsgrunnlag enn det S/S har.

*Hvor oppstod lokaldemokratiet Fosse? Ingen ord i løsrivelsesprosessen har vært brukt så mye som lokaldemokrati. Først når regjeringen gikk inn og la føringer for den videre saksgangen (lovendring) for prosessen i Kristiansand, ble lokaldemokrati-ordet hentet frem av oppløsningsmotstanderne. Det var ikke måte på hvordan lokaldemokratiet i Kristiansand ble overkjørt. At lokaldemokratiene i S/S ble ignorert og overkjørt ved selve tvangssammenslåingen, var et ikke-tema hos storbytilhengerne. Dette er for Vi som vil ha Søgne kommune tilbake svært sentralt, og må i denne sammenheng presiseres også overfor Fosse.

*Fellesnemdas løfter: Flere av de sentrale personene som var med på å formulere fellesnemdas sluttnotat, sitter i dag i ledende administrative og politiske posisjoner i storkommunen. La oss minne både dem og Fosse hva de lovte oss:

"Søgne, Songdalen og Kristiansand er ulike, men likevel likeverdige. En helt ny kommune skal etableres, driftes og videreutvikles med utgangspunkt i de tre kommunenes styrker og særegenheter. Lokaldemokrati og lokal identitet skal gis høy prioritet. Samarbeidet om bygging av en ny og framtidsrettet kommune skal preges av likeverdighet, raushet og forståelse for hverandres ståsted. Bærekraft skal ligge til grunn for utviklingen i den nye kommunen».

Virkelighetens verden for mange av innbyggerne i S/S er i dag en helt annen enn hva vi ble lovet. Det er derfor vi vil ha tilbake lokaldemokratiet vårt - og det er derfor vi vil bestemme over egen kommune i fremtiden.