Å Energi skal bygge en ny trafostasjon i Vestre Strandgate 19B for havneområdene i Kristiansands Vestre havn. Men, er det tatt tilstrekkelig hensyn til estetikk og god byggeskikk? Bygningen skal reises mellom den gamle vernede Tollboden og Sjømannshjemmet – som er gamle og ærverdige og er belønnet med Byselskapets plakett. Begge de gamle bygninger og ny trafostasjon vil dele gatefasader mot syd og øst – og dermed bli svært synlige. Etter mitt skjønn burde trafostasjonen ha fått form og fasader som hadde forskjønnet bygningene. I mine øyne blir det hele et arkitektonisk misfoster, både bygningsform og den såkalte tilpasset farge og relieff med teglstein. En stor gris blir neppe vakrere ved å gi den en gullring i nesen.

Bygningen skal reises mellom den gamle vernede Tollboden og Sjømannshjemmet – som er gamle og ærverdige og er belønnet med Byselskapets plakett. Foto: Jan Eldor Jørgensen

Tollboden er en markant bygning fra 1827, tegnet av arkitekt Chr. H. Grosch, med tilbygg fra 1895. Tollboden ble fredet administrativt allerede fra 1937 og av Riksantikvaren i 2013. «Formålet med fredningen er å bevare Kristiansand tollsted som et kulturhistorisk, arkitekturhistorisk og tollhistorisk viktig bygningskompleks fra 1800-tallet i norsk historie og i Kristiansands bybilde». Med andre ord en særdeles viktig bygning for bybilde. Den smykkes ikke med en kontroversiell arkitektonisk nabo! Har noen forelagt tegningene av transformator-kolossen for Riksantikvaren?

Har noen forelagt tegningene av transformator-kolossen for Riksantikvaren?

Sjømannshjemmet er av nyere dato og ble ferdigbygget i 1923, tegnet av arkitekt Johan Keyser Frølich. Han har tegnet en rekke kjente bygninger i Kristiansand (det gamle bibliotek, Kasernen, Odd Fellow, Klubben, Brannstasjonen på Torvet samt tilbygget til Tollboden mm.) Da Vestre Strandgate skulle utvides, gjorde man det kunststykke å flytte det tunge Sjømannshjemmet for å bevare bygningen.

Med disse to ærverdige nabobygg, burde politikerne og ikke minst kommunens by-utviklere ha fastsatt betydelig sterkere estetiske krav til utbygger Å Energi. I forbindelse med strømkrisen har vi sett mange negative tilbakemeldinger om Agder Energi. Heller ikke «julebonuser» til alle ansatte har vi glemt – kr 20.000 – innbetalt av oss «krafteiere» med overpris på strøm og nett. Det hadde vært trivelig om Å Energi heller hadde vist estetisk raushet overfor byen, befolkningen og de fine gamle nabobygninger. Etter mitt skjønn bør bygningen omtegnes tross kjedelig utsettelse.

Bak den gule Tollboden ses det hvite bygget i 19B, som nå rives. Foto: Vegard Damsgaard (arkivfoto)

Man kan også spørre seg om trafostasjonens arkitektur skal legge føringer for en eventuell utbygging av konteinerhavna. Bygget vil i aller høyeste grad bli dominerende mot Vesterhavna. Jeg antar at byens beboere ønsker høy trivselsfaktor ved utbygging av fremtidens havn. Mest vellykkede byutvikling så langt i nyere tid for folk flest, byen og turister, er nok Fiskebrygga. Trivsel oppnås neppe ved murkolosser og egoistiske leilighetsbygg forkledd med murstein i relieff, selv om havna kanskje vil tjene mest penger på det.