Vi har mange gamle hus, bygninger og viktige bygningsmiljøer som skal tas vare på etter gamle byggetradisjoner.

Riksantikvaren jobber nå med en storsatsing på istandsetting av eldre kirker som har fått stå uten vedlikehold i altfor lang tid. Vi som samfunn har også forpliktet oss til FNs bærekraftmål. Fokuset på mer gjenbruk og vedlikehold vil tvinges frem, og med dette kommer også behovet for flere håndverkere innenfor tradisjonelle håndverksteknikker, som er de som kan faget og som alltid har jobbet etter prinsippene om kortreist, god materialkunnskap, god vedlikehold- og gjenbrukstanke, og god lokalkunnskap.

Vi må tenke nytt og fleksibelt for å sikre rekrutteringen og sikre at flere av våre unge jenter og gutter satser på yrkesfag generelt og den gamle kunnskapen spesielt. Kunnskapen rundt mange av de små tradisjonelle håndverksteknikkene ligger i dag hos eldre og vil kunne gå tapt om man ikke gjør tiltak raskt.

Vi mener at de videregående skolene må bli flinkere til å legge til rette for å kunne ta fagbrev innen tradisjonshåndverk ved å bruke handlingsrommet som ligger i de eksisterende læreplanene. Vi forventer ikke at alle yrkesfaglærere innen byggfag har denne kompetansen i dag, men dersom vi klarer å se tverrfaglig, og ikke silotenkning, har vi allerede fagkompetansen innomhus i fylkeskommunen som skolene og fagopplæring kan samarbeide med for å legge til rette for flere fagbrev med bredere kompetanse innen gamle byggetradisjoner.

Vi mener at de videregående skolene må bli flinkere til å legge til rette for å kunne ta fagbrev innen tradisjonshåndverk .

Vi bør derfor satse mer på, og styrke våre 3 kompetansemiljøer innen bygnings- og fartøyvern som ligger i Risør, Setesdal og Flekkefjord. Disse tre sentrene driver med veiledning, kurs og kompetanseutvikling innenfor byggeskikk, bygningsvern og fartøyvern.

Vest-Agder museet i Kristiansand er også en viktig samarbeidspartner, og bør utfordres sammen med våre skoler og Senter for yrkesfag for å lage et undervisningsopplegg med basis i den nye læreplanen og med praksis i feltet, og alltid med et størst fokus på de fagene der kunnskapen i regionen er i ferd med å bli borte.

Sammen kan disse miljøene gi flere ungdommer muligheter for tilpassede fagprøver. De kan også gi etter og videreutdanning til våre egne yrkesfaglærere. Kanskje vi kan ønske oss at regionen vår i desentraliserte strøk også får så gode fagskoletilbud innenfor andre tradisjonelle håndverksteknikker enn de som i dag allerede finnes på Fagskolen Telemark og i Innlandet?

Det begynner å haste, flere av våre særs dyktige tradisjonshåndverkere innenfor spesielt vindusrestaurering, snekkerfaget og murerfaget har allerede eller er i ferd med å nå pensjonsalder – kompetansen må vi få videreført før det er for sent og vi har alle et ansvar for at denne kunnskapen videreføres. Lyst til å bli med?

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.