Det blir en enorm økning av anløp og avganger når Fjord Line flytter alt sitt til byen, og Romantika forhåpentligvis fortsetter på tross av at man mangler fast havn i Holland. I tillegg til fergene har vi mange store cruiseskip som skal inn og ut av havna. Og når man så legger til godstrafikken, må man etablere trafikklys på tuppen av Odderøya, da rundkjøringer ikke funker på sjøen. Heldigvis er den samme havnesjefen sikker på at man skal få det til. Skipstrafikken er enormt viktig for byen, og alt må gjøres for at dette skal fungere.

Men det er ikke bare det som skjer utenfor kaia som blir tøft. Også det som skal skje på land blir utfordrende. Man er nå i gang med å «bygge ut» Gartnerløkka, og jeg antar at trafikken som normalt passerer der får store utfordringer. Når fergene skal losses og lastes får man stor trafikk, som vil bli plagsom for byens trafikanter, ikke bare for fergene.

Derfor er det i mine øyne på høy tid at man graver frem tankene om å flytte fergeleiet ut av sentrum, og den åpenbare løsningen må være å etablere ett/to fergeleier på Kongsgård/Vige, og legge planene om containerhavn på is inntil videre. Jeg har ikke skrittet opp arealet i nevnte område, men jeg antar at dette er stort nok til å dekke fergenes behov. En kjempefordel blir selvfølgelig adkomsten til E18, som blir enkel. Med skikkelig avkjørselsfelt vil trafikken østover gli lett. Noe mer problematisk blir vestgående trafikk på grunn av at man har prioritert Gartnerløkka foran Ringveien. Men med litt smidig omprioritering antar jeg det er mulig å få på plass tunnelene fra Vige til vest neste år, og vipps – trafikken flyter som aldri før.