Alkoholloven har som mål å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer, jf. alkoholloven § 1-1.

I Kristiansand har en rekke medieomtaler vist omfattende voldstematikk både blant ungdom og voksne knyttet til inntak av alkohol og andre rusmidler. Organisasjonen ATROP Støtte & Ettervernsenter kjenner mange av disse historiene, da vi møter mange av ofrene som er blitt berørt av atferden som en del overstadige berusede personer og rusmiddelavhengige utøver.

Mørketallene er store. Vi vet, for vi kjenner mange av historiene som ikke blir omtalt i media også.

Formålet med utvidet skjenketid synes åpenbart begrunnet med skjenkestedenes økonomiske interesser og kommunens mulighet til økte skatteinntekter, men dette vil medføre økt alkoholkonsum, og da vil naturlige spørsmål være, til hvilken pris og hvem skal betale for konsekvensene?

Stopper vi uønsket utvikling av en negativ voldsspiral blant barn og unge i kommunen vår ved økte skjenketider?

Trygger vi barn, unge og voksne som lever med alkohol og rusmiddelavhengige nærstående personer i byen vår ved økte skjenketider?

Nei, vi gjør ikke det. Vi får ikke en tryggere by ved økte skjenketider, vi skaper mer utrygghet i vår vakre sørlandsby og i mange hjem. Vi fremprovoserer mer ordensforstyrrelser, mer vold og uro, og mer individuelle og relasjonelle skader som omfattende alkoholinntak innebærer.

Som bruker- og pårørendeorganisasjon støtter vi kommunedirektørens vurderinger som fraråder en utvidelse av skjenketiden, og at en utvidet skjenketid vil kunne bidra til flere voldsrelaterte hendelser, og medføre et økt uønsket alkoholkonsum.

De samfunnsmessige konsekvensene må begrenses, ikke utfordres. Det kommunen trenger å bruke ressurser på er skadereduserende tiltak, ikke skape rom for å øke de.