118 drepte i trafikken (Norge) for 2022. At det skal omkomme så mange mennesker på norske veier er en forferdelig, ustoppelig, vedvarende katastrofe. Det er fullt mulig å gjøre noe, faktisk ganske mye, med denne uhyggelige statistikken, mener jeg. Tallene for hardt skadde kommer i tillegg, med 578 for 2022.

Man må gripe adskillig mer konkret fatt i real-årsakene og snakke mindre om mer asfalt og bredere veier.

Det klages på norske veier. Jeg mener og erfarer at vi ikke har så mye dårlige veier. Derimot har vi beviselig massevis av uegnede og livsfarlige bilister. Derfor bør oppmerksomheten og tiltakene i mye større grad rettes mot de reelle årsakene og der tiltakene kan gjøres. Når man leser ytringer i pressen synes det stort sett som om mange, herunder ikke minst en del politikere, mener at veiene er skyld i ulykkene. Men det er de jo ikke. En vei er en død konstruksjon og gjør ingen fortred og er nesten aldri årsak til noe som helst. Dog kan vei-eier i gitte tilfeller ha ansvar for hendelser. For eksempel er det, på enkelte steder, alvorlige utfordringer med rasproblematikk.

Årsaken til ulykkene er, som et hoved-utgangspunkt, betinget i menneskelig valg og adferd. Det er våre ferdigheter, evner og vilje, eller rettere sagt mangel på slike, som nesten alltid er årsak til at ulykker skjer. Hvis vi fortsetter å late som om den menneskelige faktor ikke har så mye betydning, lever vi på løgner og ulykkene fortsetter som før.

Mange synes å mene/tro at bare vi får bredere og rettere «moderne» veier så vil det hjelpe på statistikken. Jeg er skeptisk til en slik filosofi, og mener derimot at slike veier uansett innbyr til betydelig høyere kjørefarter, noe som i seg selv er et eget risikoelement for at ulykker/uhell ender ille. Høye/økte farter er ikke godt forenlig med ønsket om redusert ulykkes-statistikk. Denne risikofaktoren er godt kjent og vel dokumentert, noe for eksempel også Statens vegvesen er enig i.

Det er anslått at om lag 140.000 kjører i ruspåvirket tilstand daglig i landet vårt.

Det hjelper ikke/neppe med rettere og bredere veier for å bedre statistikken, kanskje tvert om. Den ensidige klagingen på «dårlige veier» er farlig og ofte feil. Det kan legge lokk på oppmerksomheten omkring de reelle årsakene og bidrar til å gjøre den håpløse bilistens farlige bilkjøring usynlig og «ufarlig». Vegtrafikkloven redegjør tydelig for hvor ansvaret for bilkjøringen faktisk ligger. Det må være sannsynlig at «moderne», brede og nærmest linjale veier på den ene siden innbyr til fart. Likedan er det sannsynlig at kjøring på slike veier kan oppleves som kjedelig, noe som antas å kunne bidra til nedsatt oppmerksomhetsnivå, noe som heller ikke bidrar til godt fokus på trafikkbildet og trafikksikkerheten.

Vi må i adskillig større grad forholde oss til at realårsakene til ulykkene i det alt vesentlige er grove førerfeil og underkvalifiserte, håpløse førere. Det er forhold som fyllekjøring, kjøring i narko-rus, kjøring i påvirket tilstand av andre berusende eller bedøvende midler/medisiner. Likedan villmannskjøring, grove fartsovertredelser, hasardiøse forbikjøringer, kappkjøringer, rekordjag, kjekkaseri, overmot, risikovillighet, mental umodenhet osv. Det er anslått at om lag 140.000 kjører i ruspåvirket tilstand daglig i landet vårt. Det er dramatisk håpløst for sikkerheten i biltrafikken.

For å kunne redusere risikomomentene og dermed bedre ulykkesstatistikken er det særlig politi og helsemyndighetene som kan gjøre en stor forskjell, slik jeg ser det. Derfor bør politietaten, særlig Utrykningspolitiet (UP) få tilført vesentlig større ressurser for å kunne intensivere kontroller langs veiene. Helsevesenet, på sin side, sitter med omfattende kunnskaper/opplysninger om hvem som, av forskjellige grunner, herunder det rent helsemessige, ikke egner seg til bilkjøring. Derfor tror jeg at et mer fast etablert samarbeidsorgan mellom politi og helsevesen kan ha betydelig nytteverdi. Det vil med stor sannsynlighet resultere i at en ikke ubetydelig andel av de trafikkfarlige bilistene blir tatt ut.

Ideen om å innføre en form for «EU-kontroll» av alle bilister (de med førerkort), bør utredes.