I et innlegg i Fvn, skrevet av Frp-kandidat til bystyret i Kristiansand, loves det mer buss for utkantstrøkene de neste åra, om bare valgresultatet blir stort nok. Ironisk blir det da, at Frp har sittet i posisjon og styrt kollektivtrafikken fra fylkestinget de siste fire åra.

Det kan være behov for en saksopplysning: det er faktisk fylkeskommunen som drifter kollektivtrafikken på Agder. Og AKTs busstilbud leveres basert på pengene de blir tildelt av politikerne på fylkestinget. Posisjonen på fylkestinget består av Høyre, Frp, Venstre og KrF (og vekselvis PDK, PP og Demokratene også). Det er de som er ansvarlige for busstilbudet AKT har levert de siste åra.

AKT har ved flere anledninger ropt varsku for busstilbudet på Agder. Prisveksten, og etterdønningene av koronapandemien, koster. Det har ført til at det er vanskelig å levere et godt tilbud innenfor summen selskapet får tildelt. Da er det uansvarlig av Frp å underbudsjettere bussen, for å etterpå late som at de ikke skjønner hva som skjer når AKT ikke klarer bedre.

Det bør jo være den største selvfølgelighet i politikken: du kan ikke forvente bedring uten innsats. Og innsats for bussen har Frp manglet de siste fire åra.

Heldigvis er løsninga egentlig ganske enkel: vi må bruke mer penger på bussen på Agder. MDGs valgløfte er helt tydelig at vi må satse mer på bussen. Tilbudet må bli langt bedre, og prisen for månedskort billigere. Bussen må gå oftere mellom by- og bygdesentraene, og i utkantstrøkene.

Vi har også foreslått et månedskort for 499 kr for hele Agder, uavhengig av hvilken sone du krysser. Det vil gjøre det enklere, og billigere, for helt vanlige folk å velge bussen oftere i hverdagen.

Politikk handler om prioriteringer. Bussen står fremst på lista til MDG ved valget denne høsten. Det har den dessverre aldri gjort for Frp.