I et intervju Fvn gjorde med Forsvarssjef Eirik Kristoffersen i forbindelse med Hovedtillitsvalgt konferansen her på Kjevik, 9 juni i år, åpner han for at en annen type militær aktivitet kan leve videre på Kjevik i årene som kommer. Han påpeker likevel at beslutningen om flyttingen står, men at dette ikke skjer før fasiliteter er på plass i Trøndelag.

Statsminister Jonas Gahr Støre ble intervjuet av VG; 21. juni i forbindelse med et besøk på det gamle Nato-anlegget på Gaustatoppen. Han er ærlig og sier at de ikke er villig til å bruke, så mye penger som forsvarskommisjonen og Forsvarssjefen foreslår. Han påpeker at man må ha personell på plass før man kan investere i nye og flere systemer.

Tekniske skole på Kjevik gjennomfører alt av utdanning på Luftforsvarets systemer i dag, og det er på Kjevik fagmiljøet er. Fagmilitært råd påpeker at det er en stor ubalanse i eiendom bygg og anlegg (EBA) i hele Forsvarssektoren. Mye av bygningsmassen er utdatert og det må brukes store summer på utbedringer i tillegg til å bygge nytt for å øke kapasitet. På Kjevik er situasjonen stikk motsatt, der er bygningsmassen godt vedlikeholdt og det må brukes minimalt med penger i tiden fremover. En flytting av den tekniske skolen vil fragmentere et stort fagmiljøet og vil således være en særdeles lite god idé, noe også forsvarskommisjonen er enig i. Besparelsen av å flytte den tekniske skolen viser seg nå å ikke være valid lengre. Betydelig økning i investeringsbehovet på Værnes setter en permanent stopper for en gevinst på 1 milliard kroner, noe som var driveren til at Stortinget gav sin tilslutning til flytting av skolesenteret.

I dag har Skolsenteret på Kjevik et godt forankret samarbeid med Danmark og Nederland innenfor teknisk utdanning. Flere nasjoner både i Norden og Europa har undersøkt mulighetene for et utvidet samarbeid. Bakgrunnen for dette er det dyktige fagmiljøet som har drevet teknisk utdanning fra Kjevik i nesten 80 år. Skolesenteret har EMAR godkjenning som står for «European Military Airworthiness Requirements» som er et europeisk sett med krav for militær luftdyktighet, det vil si sikkerhetskrav til flygende materiell. Kjevik er en av få militære tekniske skoler som har dette i Europa og nettopp derfor, er de svært attraktive for de andre nasjonene i Nato som ønsker å inngå et samarbeid.

Flere av de store flyprodusentene står også på døren og ønsker å samarbeide. Kjevik og vår landsdel har derfor nå en mulighet til å bli et Europeisk nav innenfor militær teknisk luftfart. Her vil det også være naturlig å trekke inn norsk forsvarsindustri som allerede er etablert på Kjevik i dag. Kjevik ligger bare et steinkast unna sivil flyterminal med direkterute flere ganger daglig til Europa og videre over Atlanteren. Noe som har stor betydning både for industrien og de ulike nasjonene som ønsker å samarbeide.

Vi trenger politisk handling og vilje til å bidra til å løse både nasjonale og internasjonale utfordringer innen militær luftfart. Flyteknisk kompetanse er en mangelvare. Luftforsvarets skole på Kjevik er først i verden med Europeisk godkjent utdanning på Poseidon P-8 (Norges nye overvåkningsfly) og F-35 (Norges nye kampfly). Derfor ønsker våre allierte et samarbeid med Kjevik. EMAR sertifiseringen følger ikke en flytting til Værnes og dette betyr at man må sertifiseres på nytt, en prosess som både er tidkrevende og krever at både personell, lokaler og utstyr er på plass. Med dagens utfordringer med å beholde, samt rekruttere nytt personell er det ingen selvfølgelighet at dette vil gå i orden. En flytting vil i så fall sette teknisk vedlikehold og utdanning mange år tilbake.

Vi må tilbake til hva Eirik Kristoffersen har uttalt gang på gang, men nå har glemt ved å anbefale flytting av skolesenteret til Værnes i nytt fagmilitært råd; «Vi må få det vi har til å fungere». En flytting til Værnes gjør det stikk motsatte. Men det er fortsatt ikke for sent å snu.

Innlegget er forkortet. Red.