«Barneekteskap og avbrutt skolegang.»

Det var ikke tvil blant ungdomsgruppene jeg snakket med i Nepal for to uker siden. Dette var de to store utfordringene i lokalsamfunnene deres. Jentene snakket med en overbevisning og en selvtillit jeg ble overrasket over. De hadde gjort egne undersøkelser i landsbyene og diskutert i ungdomsgruppene. Utdanning og en jobb som kunne sikre dem en trygg fremtid sto høyest på ønskelisten. De hadde planen klar. Å bli giftet bort i ung alder var ikke lenger et alternativ. De ville bli sjef i eget liv.

Mange av dem er kasteløse jenter, som vokser opp i fattigdom med få muligheter. Mange av deres like ender som barnebruder eller ofre for menneskehandel. De jeg møtte hadde gått gjennom livsmestringskurset Strømmestiftelsen har etablert. Kurset starter med å plante et frø om håp og å etablere en holdning om at ting kan bli bedre. Endringene i kroppsspråk, selvtillit og fremtidshåp fra første dag til kursslutt er rett ut utrolig. De bryter inn og stanser planlagte barneekteskap. De redder andre skjebner og endrer hele samfunn.

Tanker og ord har makt.

I anledning den internasjonale jentedagen arrangerer Universitet i Agder, Norsk Forening for Utviklingsforskning og Strømmestiftelsen et seminar den 10. oktober som tar for seg tilbakeslaget for likestilling og hvordan det påvirker samarbeid i og forskning på internasjonalt utviklingsarbeid.

Vi lytter til dem som har skoene på

«Om du mener alvor med å skape en trygg framtid for barn, ta utdanning på alvor», sa tidenes yngste fredsprisvinner, Malala Yousufzai, da hun talte til FN-toppmøtet i september.

Malala vet trolig altfor godt at fremtidsmulighetene fremdeles ser veldig ulike ut alt ettersom man er gutt eller jente i fattige land. Jenter og kvinner har større sjanse for å leve i fattigdom, de har større risiko for å droppe ut av skolen, de har begrenset tilgang til arbeidsmarkedet og de er mer utsatt for kjønnsbasert vold. Derfor står likestilling og kvinners rettigheter sentral i arbeidet med å utrydde fattigdom. I Strømmestiftelsen jobber vi målrettet med jenter og kvinner for å sikre at de får muligheten til å få en utdannelse, at de får utviklet evner og ferdigheter til å sikre seg en trygg inntekt og ikke minst at de lærer om egne rettigheter og bygger selvtillit til å fremme sine egne krav.

Vi gjør ikke dette fordi vi tror at likestilling er noe vi er gode på i Norge som vi må spre til resten av verden. Vi gjør dette fordi lokalsamfunnene vi jobber med sier det er viktig for dem. Fordi jenter og kvinner som deltar i våre programmer sier at de vil lære og lese og skrive, de vil ha en anstendig inntekt, de vil føle seg trygge og de vil bli hørt.

Kan vi sikre likestilling uten utdanning?

Men skal likestilling og kvinners rettigheter realiseres, så er det noen grunnleggende elementer som må være på plass. Jenter må begynne på skolen, og de må også fullføre skolen. Det er vanskelig å kreve sine rettigheter uten å kunne lese og skrive. Jenter må bygge selvtillit og føle at de er del av et fellesskap som støtter opp om dem. De må få utvikle lederegenskapene sine og få organisere seg. I alt dette arbeidet må vi bygge allianser med gutter og menn – med fedre, brødre, landsbyleder og myndighetsrepresentanter. For det er oftest menn som har makten, og skal vi skape likestilling så må vi også flytte makt. Det krever en åpenhet og vilje til endring i lokalsamfunnet. Dette er ikke enkelt arbeid, det fordrer dialog og grundig forståelse av den lokale konteksten. Derfor jobber alltid Strømmestiftelsen gjennom lokale partnere og har lokalt ansatte.

Det er vanskelig å kreve sine rettigheter uten å kunne lese og skrive.

Tirsdag 11. oktober er den internasjonale jentedagen. Forrige uke la regjeringen frem forslaget til statsbudsjett. Selv om Hurdalsplattformen er tydelig på at likestilling er et satsningsområde, så har bistanden til utdanning blitt svekket for andre år på rad. Retten til utdanning er døråpneren til de andre rettighetene. Mange unge jenter står nå i fare for å miste sjansen til å bli sjef i eget liv. For veien ut av fattigdom er også veien mot likestilling, og den starter første skoledag.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.