Avansert: Elsyklene blir stadig mer avanserte. Dag Nordbø blir hver dag ønsket god morgen av sin elsykkel. Foto: Kjartan Bjelland
Kvinner Foto: gro seland
elsykkel00022.jpg Foto: Kjartan Bjelland
Typisk eksempel: Svært mange av elsyklene har batteriet under pakkebæreren. Foto: Kjartan Bjelland
kvinner2.JPG Foto: Gro Seland
Tar av: I dag er en tredel av sykkelsalget hos G. Nordbys elsykler, forteller Sigvar Skeie. – Før var elsyklene damete i fasongen, men nå er det kommet masse modeller. Mange har batteriet i ramma, slik at det ikke er mulig å se at det er en elsykkel, sier han. Foto: Kjartan Bjelland
Barb Lamprecht Wang Foto: Kjartan Bjelland
Dagfinn Øksendal Foto: Kjartan Bjelland
Kjell Tore Omland Foto: Kjartan Bjelland
marit sykkel.jpg
elsykkel00002.jpg Foto: Kjartan Bjelland
Per Johnsen Foto: Kjartan Bjelland
Egil Strømme Foto: Kjartan Bjelland
Nyttig: – Det kan være at elsykkelen hjelper kvinner mer enn menn, sier leder for Elbilforeningens prosjekt "Jobbsykkelen", Hulda Tronstad. Foto: Vegard Wivestad Grøtt
elsykkel00020.jpg Foto: Kjartan Bjelland
686px---el-sykkel-graf.jpg

Den ene elsykkelen etter den andre suser forbi på sykkelstien. Og det er kvinner på nesten alle. Det er inntrykket vi hadde fått langs veien.

Best i landet

Så vi bestemte oss for å finne ut om inntrykket stemmer med fakta i Norges fremste sykkelby. I den siste nasjonale reisevaneundersøkelsen (2013-14) bruker ti prosent sykkel til jobb i Kristiansand, det er høyest i hele landet. Men hvilken type sykkel bruker de? Og hvem bruker hva?

Så vi går «vitenskapelig» til verks. En tirsdag morgen tar vi plass ved målestasjonen for syklister ved Slottet i Kvadraturen. På sykkelveien her kommer syklister fra Vågsbygd, Grim og andre bydeler vest for Kristiansand inn til byen. Vi skal telle syklistene. Mann, kvinne. Vanlig sykkel eller elsykkel? En strek for hver.

elsykkel00022.jpg Foto: Kjartan Bjelland

Klokka er 07.13 når vi starter tellingen. Det viser seg å være litt seint, for på det tidspunkt er allerede 162 syklister registrert av måleapparatet på vei vestfra. Mange begynner tidlig på jobb, konkluderer vi.Når vi avblåser tellingen snaut halvannen time seinere, nøyaktig kl. 08.32, viser måleren at 565 syklister har syklet inn i byen vestfra denne morgenen. Det er et ganske så gjennomsnittlig tall. På dager med veldig flott vær hender det måleren har registrert over 700 syklister, mens den de fleste morgener står på 400-tallet et sted når vi pleier å passere Slottet sånn litt før halv ni.

Motsatt vei står måleren nå på 108 syklister, altså folk som sykler ut av byen mot arbeidsplassene sine vest for byen. For å få størst mulig grunnlag i vår «vitenskapelige» undersøkelse har vi talt syklistene begge veier.

686px---el-sykkel-graf.jpg

Elsyklene kommer med jevne mellomrom, og ganske riktig, det er stort sett en kvinne som sitter oppå dem. Kolonnen for menn på elsykkel får sjelden en strek. Når vi setter punktum, har vi registrert 17 menn — mot 52 damer.Men det er mye mer enn antallet kvinner og menn på elsykkel man kan merke seg når man studerer syklister en morgenstund. Mye mer, faktisk.

Full fart

Fartsrekordene settes for eksempel utelukkende av menn. På det verste kommer de tre i slengen med like antrekk i et slags «tour de jobb»-felt, så kvinner og barn skvetter ut av veien.

Mennene har det definitivt mer travelt enn kvinnene. Har de dårligere tid? Tvilsomt. Gjør de sykkelturen til jobb om morgenen til en treningstur? Eller kanskje de bare liker fart? Det kan definitivt virke slik. For her går det unna i svingen.

Strømmen av syklister er ganske jevn fram mot halv åtte. Her er det nok mange som er på vei mot kjempearbeidsplassen på Egsjordene, og mange av dem er spreke. Og: De har utstyret i orden.

Treningstøy

Man legger raskt merke til at så å si alle jobbsyklistene er kledd for sykkeltur. I treningstøy. Fargerik vindjakke ser ut til å være obligatorisk, lange eller korte tights likeså. Og sekk. Faktisk er det nesten så de vekker oppsikt, de få som kommer forbi i vanlige klær. Det store flertallet med sekk på ryggen har trolig klær i den og skifter når de kommer fram. Kanskje har de trent så hardt at en dusj også er nødvendig, hva vet vi?

Menn Foto: gro seland
Kvinner og menn: Resultatet av tellingen, kvinner til venstre, menn til høyre. Elsyklene i venstre kolonne. Foto: Gro Seland

Antrekkene og hjelmene bidrar faktisk til at det ikke alltid er helt enkelt å se om det er en mann eller en dame som suser forbi. — Var det en mann? - Nei, jeg tror det var en dame. - Ok, vi krysser på dame. Slike replikkvekslinger gjør at vi på ingen måte våger å påstå at vår lille morgenundersøkelse er strengt vitenskapelig. En og annen mann kan ha havnet på kvinnesiden, og motsatt.Men selvsagt, det fins dem som kommer forbi i vanlige klær også. Og her er elsyklistene i overvekt. Ikke har de så mye hastverk heller.

Få uten hjelm

Hjelm er obligatorisk blant Kristiansands morgensyklister. Så å si. Forbi oss sykler bare en og annen daffesyklist uten. De fleste av dem kommer ut fra sykkelveien fra Grim eller svinger opp mot Grim. De skal ikke langt, med andre ord. Syklene deres står i stil - de fleste av de hjelmløse kommer på gammeldagse og godt brukte sykler. En stilig herremann triller rolig forbi oss med bare avisen pent brettet på pakkebæreren. Rett i ryggen. Uten hjelm. En kosesyklist.

Syklene, ja. Selvsagt står de i stil med antrekket. Kristiansands jobbsyklister har moderne, gode sykler med lassevis av gir. Klikkpedaler forekommer. Bysyklene er i så stort mindretall at vi legger merke til dem hver gang det kommer en.

Hver eneste syklist får en strek på arket. Men kan dette stemme, er det ikke flere streker på damearket enn på mannearket? Er det rett og slett flere kvinner enn menn som sykler i Kristiansand? Joda, det er flere streker på det ene arket. Når målingen avblåses, har det jevnet seg ut, men ja, det er flest kvinner. Nærmere bestemt 52 prosent kvinner og 48 prosent menn. Kanskje det er elsyklene som utgjør forskjellen?

Elsyklene. Det viser seg at de utgjør et usikkerhetsmoment i seg selv. For det er ikke alltid det er mulig for oss ikke-eksperter å fastslå med sikkerhet om det er et batteri på sykkelen.

Batteri der?

Her kommer det for eksempel en med en diger metalltermos i flaskeholderen på ramma. Men går det ikke en ledning ut fra termosen? Og den tjukke ramma der? Er det et batteri inni der? Sittestilen hjelper i vurderingen. Du ser det veldig ofte på stilen når elsyklistene har litt hjelp med fremdriften. Sitter de litt mer oppreist? Trør de på en annen måte? Slike ting blir av og til medvirkende i avgjørelsen om hvilken kolonne streken plantes i. Uansett er det så stor forskjell i antall kvinnelige og mannlige elsykler at et par feilmarkeringer ikke får avgjørende betydning.

Typisk eksempel: Svært mange av elsyklene har batteriet under pakkebæreren. Foto: Kjartan Bjelland

Elsyklene kommer i mange varianter og fasonger. Flertallet har et solid batteri montert på ramma eller under pakkebæreren. De mer avanserte har det montert inni ramma, og ofte kan vi konstatere elektrisiteten på navnet, som starter med en fremtredende E.Oj, der kommer en Reodor Felgan-aktig sykkel med lyd. Det durer og putrer, og tanken oppe på ramma er garantert fylt med fossilt brensel. Men han mener tydeligvis selv at det er en sykkel, siden han kjører på sykkelstien.

Fram mot klokka åtte er det en jevn strøm av syklister, med en topp rett før åtte. Da er det så tett med syklister at vi har vår fulle hyre med å få registrert samtlige. Men så avtar det. Når klokka er blitt halv ni, går det oppimot et halvt minutt uten at det har kommet en eneste syklist verken den ene eller den andre veien, og vi konstaterer at det er på tide å sette siste strek.

Hvordan kan vi konkludere?

1. Det er definitivt kvinner som omfavner elsykkelen.

2. Kanskje får elektrisiteten en god del kvinner til å sykle som ellers ikke hadde gjort det?

3. Mannen har rett og slett ikke sansen for hjelpemotor.

4. Skoleelever bruker ikke elsykkel. Ingen.

5. Folk på elsykkel bruker det som transportmiddel, ikke som trening. Man ser det både på antrekket og på farten.

Når vi setter punktum, har vi registrert 475 syklister på skjemaene våre. 248 kvinner og 227 menn. Litt flere damer, altså. 69 av syklistene har batteri. Men bare 17 av dem er menn, altså.

— Menn tenker sport, kvinner tenker transport

— Menn er opptatt av treningseffekt, mens elsykkelen for kvinner løser et problem, sier Hulda Tronstad i Elbilforeningen.

Nyttig: – Det kan være at elsykkelen hjelper kvinner mer enn menn, sier leder for Elbilforeningens prosjekt "Jobbsykkelen", Hulda Tronstad. Foto: Vegard Wivestad Grøtt

— Vi har ikke tall på fordelingen av kvinner og menn i forhold til elsykkel. Det kan det være interessant å se nøyere på fremover. Det kan ha mange årsaker, men en kan være at elsykkelen hjelper kvinner mer enn menn, sier Tronstad. Hun er leder for Elbilforeningens prosjekt «Jobbsykkelen», som skal få flere til å bruke elsykkel til jobben.

Dårlig samvittighet

— Vi vet at det er en overvekt av menn som sykler, i Oslo er 70 prosent av syklistene menn. Men mange kvinner har dårlig samvittighet for at de ikke sykler. Elsykkelen har hjulpet dem til å begynne å sykle til jobb og dermed bli kvitt den dårlige samvittigheten, sier hun.

— Kvinner har ofte mye logistikk å tenke på før de skal av gårde på jobb. Hvis jeg, for å bruke meg selv som eksempel, i tillegg til alt annet må tenke på å pakke håndkle, klær og ikke minst sko, så kan det være fristende å droppe sykkelen. Med elsykkel blir bøygen mindre, og da velger man sykkel mye oftere. At man kan sykle i vanlig tøy og ikke behøver å dusje når man kommer fram, har nok stor betydning for mange kvinner, sier Tronstad.

Fordi kvinner tenker transport, mens menn er opptatt av sport, tror hun det er mer stigmatiserende for menn enn for kvinner å begynne med elsykkel.

Juks?

— Vi hører ikke så ofte som før at elsykkel er juks. Men vi hører fortsatt mye om effekt, treningseffekt. Den største effekten er imidlertid å ikke ta bilen, men sykle i stedet, sier hun.

Tronstad sier det vil bli så stor etterspørsel etter el fremover at det kommer til å bli mer vanlig også blant menn.

Det bekrefter Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Mennene kommer etter

— Vi har hatt forståelsen av at flere kvinner enn menn bruker elsykkel. Men i en undersøkelse forsikringsselskapet If offentliggjorde nå i mai, svarte ti prosent av mennene, mot fem prosent av kvinnene, at de vurderer å kjøpe elsykkel i år. Det er overraskende. Menns holdning til elsykkel kan altså være i ferd med å endre seg. Vi har også hatt en oppfatning av at elsykkel har vært mest populært blant eldre, men undersøkelsen viser at noe er i ferd med å skje også der. For i aldersgruppen 18 - 34 år vurderer ti prosent å kjøpe elsykkel i år, og det er mer enn i de eldre aldersgruppene.

Selger flest til damer

Tar av: I dag er en tredel av sykkelsalget hos G. Nordbys elsykler, forteller Sigvar Skeie. – Før var elsyklene damete i fasongen, men nå er det kommet masse modeller. Mange har batteriet i ramma, slik at det ikke er mulig å se at det er en elsykkel, sier han. Foto: Kjartan Bjelland

Både Sigvar Skeie hos G. Nordbys sykkelforretning og Svein Bergheim på Kristiansand Sykkelsenter sier de selger flest elsykler til kvinner.— I starten var det bare kvinner som kjøpte elsykkel. Men nå kommer mennene etter. Racersykkelsalget har stagnert, og elsykler har tatt over, sier Svein Bergheim.

— Damer vil nok ha litt mer hjelp i bakkene, sier Skeie. - Men vi selger mye til menn også.

Begge får trent

— Hvorfor vi selger flere elsykler til kvinner? Det er et godt spørsmål. Mannfolka er nok i litt bedre form. Hvis kvinnen i familien bruker elsykkel, blir det mer sosialt - de kan sykle sammen, og begge får trent, sier Bergheim.

— Mens elsykkelkundene tidligere stort sett var eldre, så blir kjøperne nå yngre og yngre. Men majoriteten ligger nok på pluss-minus 60. Veldig ofte kommer begge to og kjøper elsykkel sammen når de kommer litt opp i årene, sier han.

Bergheim tror en årsak til skjevfordelingen er at mange menn er negative til el og ser på det som juks.

— Men hvis du setter pulsklokke på en elsyklist, vil du se at han eller hun kan få like høy puls som en på vanlig sykkel. Så det er vinn-vinn. Men kanskje mannen heller tar bilen fremfor elsykkel hvis den vanlige sykkelen ikke er et alternativ, undrer han.

— Det er nok tøffere for en mann enn for en kvinne å innrømme at han har elsykkel, sier Sigvar Skeie.

Umulig å se

— I begynnelsen var elsyklene mer damete i ramma. Men nå kommer de i alle slags utførelser, og på mange av de nye elsyklene kan du ikke se at det er elsykkel, fordi batteriet sitter i ramma.

— I dag er elsykkelen et transportmiddel. Det er slutt på at elsyklister blir sett på som slappe. De som har el, bruker sykkelen mye mer - og de sykler hver dag, sier Skeie.

Han anslår at en tredel av sykkelsalget hos G. Nordbys i dag er elsykler. På Kristiansand Sykkelsenter er tallet enda høyere - 40 prosent.

Dobling hvert år

Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening opplyser at salget av elsykler dobles hvert år, og man forventer at den utviklingen kommer til å fortsette.

— Det betyr at det vil skje endringer i hvilke aldersgrupper som omfavner elsykkelen. Produsentene retter seg mot flere grupper, og noen modeller henvender seg mer til yngre kjøpere. Mens elsyklene før var tradisjonelle designmessig, kommer de nå i lettere og mer funksjonelle modeller, og med stor bredde i utvalget, sier Andersson.

- Som å fly

Berit Hofvander, elsyklist

elsykkel00020.jpg Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg fikk elsykkel for to dager siden. Det er som å fly! Vi snakket om sykling i lunsjen, og jeg sa jeg hadde et mål om å sykle, men at jeg syntes det var langt fra Søm til Fiskå. Da en kollega anbefalte elsykkel, dro jeg ut og kjøpte samme kveld. Det er så gøy. Nå er målet å sykle hele sommeren og så lenge temperaturen holder seg.Elsykkelen gir meg den lille ekstra drahjelpen. Det var for å få litt hjelp i motbakkene og over Varoddbrua jeg kjøpte det.

- Hadde du syklet hvis du ikke hadde elsykkel?

— Nei, før brukte jeg bil og buss.

- Vi vil jo gjerne kjøre forbi

Per Johnsen, vanlig sykkel

Per Johnsen Foto: Kjartan Bjelland

— Elsykkel er ikke noe for meg, jeg trenger trimmen. Jeg har 10 km til jobb og sykler tre-fire dager i uka. Sykkelen min er sikkert 15 år gammel, men det er en veldig god sykkel som jeg også har brukt i mange sykkelritt.Men jeg har prøvd elsykkel i utlandet. Det er en fin måte å forflytte seg på uten å bruke krefter, som et rent transportmiddel.

- Hvorfor tror du det er flere kvinner som bruker elsykkel?

— Jeg kjenner en del menn som har lyst på elsykkel, men de har ikke kjøpt det. De er veldig dyre, da, menn vil gjerne ha litt kvalitet. Jeg ser at en del av kvinnene på elsykkel har på seg vanlig tøy. Kanskje har de ikke mulighet for å dusje og skifte på jobb. Mange menn bruker jobbsyklingen som trening. Vi er jo konkurransemennesker og vil gjerne kjøre forbi.

- Trenger det ikke

Egil Strømme, vanlig sykkel

Egil Strømme Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg bor en kilometer oppi bakken, så jeg trenger ikke elsykkel. Ikke til mitt bruk. Jeg har lagt merke til at det er mange kvinner som bruker elsykkel, ja. Terskelen for å sykle blir lavere med elsykkel. Og så er det noen kvinner som har promotert elsykkelen kraftig i media, har jeg sett. Det kan jo ha smittet.Vi har elsykler på jobben, og de bruker jeg av og til, for eksempel til møter ute på Rige. Det er helt suverent, det. Jeg har ikke fordommer mot elsykkel. Hvis jeg hadde bodd på Hellemyr eller Tinnheia, så ville jeg helt sikkert vurdert det.

- Min andre elsykkel

Marit Støle-Hansen, elsykkel

marit sykkel.jpg

— Dette er faktisk min andre elsykkel, og så har jeg hatt en vanlig sykkel imellom. Jeg var tilbake på elsykkel nå i vår. Det er en enkel og grei måte å komme seg til jobb på uten å bli helt utslitt. Før måtte jeg skifte på jobb. Nå slipper jeg det, og det er deilig. Jeg sykler på 20 minutter fra Møvik, det er like lang tid som jeg bruker med bil. Når jeg er ferdig på jobb, får jeg klarnet hodet på turen hjem og har overskudd til å gå tur med hunden etterpå.Jeg prøver å sykle hele året og har piggdekk om vinteren.

- Hvorfor tror du det er flere kvinner som bruker elsykkel?

— Jeg ser stadig flere menn og, men de har gjerne dyrere og finere elsykler. Jeg tror bare de er litt trege. De synes nok fortsatt det er litt flaut. Men hvis alternativet er bil, så er elsykkel virkelig et godt alternativ.

- Trenger trimmen

Kjell Tore Omland, vanlig sykkel

Kjell Tore Omland Foto: Kjartan Bjelland

— For meg er ikke elsykkel noe alternativ. Jeg må ha den lille trimmen fra Hellemyr. Til jobb er det ikke bakker, men hjemover får jeg meg ei god økt. Ikke trening, akkurat, men jeg trenger det tråkket. - Hvorfor tror du det er flere kvinner som bruker elsykkel?

— Det er vel farlig å si sånt, men de føler kanskje de trenger den lille ekstra hjelpen. Men jeg er kjempepositiv til el, jeg, det er utrolig bra at man kommer seg ut, iallfall hvis man dropper bilen, og får den trimmen. Men for oss mannfolk kan det nok hende det blir litt race på vei til jobb, vi har lett for å finne oss en rygg å henge på. Så det hender jeg må dusje når jeg kommer på jobb.

- Som i barndommen

Barb Lamprecht Wang Foto: Kjartan Bjelland

Barb Lamprecht Wang, elsykkel— Jeg har alltid syklet til jobb, jeg ville trø selv og få den treningen. Jeg ville ikke prøve elsykkel en gang, jeg nektet. Men så insisterte mannen min på at vi skulle prøve elsykkel begge to. Jeg så lyset med en gang, og nå har jeg kjørt elsykkel i to år. Både mannen min og jeg kjører el til og fra jobb.

- Hva er fordelene?

— Terskelen blir så lav for å ta sykkelen. Jeg bor på Hannevikåsen og har mange bakker. Uten el gadd jeg ikke å sykle mer den dagen når jeg først kom hjem fra jobb. Nå er bakkene peanuts. Jeg sykler mye mer og overalt. Det er som da jeg var barn og sykkelen var et transportmiddel.

Da jeg syklet vanlig sykkel passet det ikke alltid, blant annet passet det ikke alltid å skifte klær når man kom på jobb.

- Hvorfor tror du det er flere kvinner som bruker elsykkel?

— Det visste jeg ikke, men kanskje kvinner har mindre prestisje. Du har den norske greia med at man skal slite for det, og kanskje menn har mer av det. Men det har noe for seg, dette her. Tidligere hadde vi to biler, nå har vi en bil og to elsykler.

- Kostet like mye som busskort

Dagfinn Øksendal, elsykkel

Dagfinn Øksendal Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg bor på toppen av Tinnheia, så elsykkel er enklest og greiest, rett og slett. Jeg har hatt elsykkel i vel et år og sykler hele året. Før brukte jeg bil, og så buss, men buss var så dyrt. Da jeg kjøpte elsykkel kostet den det samme som busskort i ett år. Elsykkel er smidig og praktisk. Man kommer helt til døra, man får beveget seg. Jeg må jo trø allikevel og merker at jeg får gevinst av det på kondisen. - Hvorfor tror du det er flere kvinner som bruker elsykkel?

— Jeg ser ingen grunn til at det skal være forskjell, og jeg ser jo en del menn også. Jeg har ingen prestisje knyttet til ette. Hvis man bytter ut bilen med elsykkel, så får man mer trening. Og det er gøy, det er sant som de sier at man sykler elsykkel med et smil om munnen.

- Man føler seg som Hushovd light

Dagfinn Nordbø, elsykkel

elsykkel00002.jpg Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg har elsyklenes Tesla. Se på dette! Den hilsen meg godmorgen, har GPS, den har rekkevidde på 20 mil, jeg kan lade mobilen på den og snakke med den via en app! Nå har jeg hatt den i noen uker og har allerede syklet 50 mil. Og hatt en toppfart på 61 km/t!Jeg begynte med elsykkel da jeg deltok i et forskningsprosjekt for to år siden. Da økte jeg oksygenopptaket mitt med ti prosent på en sesong. Elsykkel er mer helsebringende enn folk tror. Jeg sykler to mil om dagen, mellom byen og Korsvik. Jeg holder en snittfart på 30 km/t og er ikke svett når jeg kommer fram.

Avansert: Elsyklene blir stadig mer avanserte. Dag Nordbø blir hver dag ønsket god morgen av sin elsykkel. Foto: Kjartan Bjelland

— Hadde du syklet hvis du ikke hadde elsykkel?

— Ikke tale om, jeg sykler fordi det fins elsykler.

- Hvorfor tror du det er flere kvinner som bruker elsykkel?

— De er vel smartere enn menn, da. Elsykkelen senker terskelen for å sykle, man kan erstatte bil med sykkel, den gjør deg mer aktiv på andre områder også, fordi man får sans for å bruke kroppen. Elsykkelen gir deg en følelse av å være supersterk, en slags Hushovd light. Og så er den utrolig effektiv i byen. Menn unnskylder seg hvis de bruker elsykkel, men det er det ingen grunn til. Elsykkel er fremtiden.