KRISTIANSAND : — Når det gjelder Stephanies situasjon, og bildene som viser hvordan hjemmet hun bodde i ser ut, så må vi bare legge oss langflate. Sånn skal det ikke se ut hos våre vertsfamilier, sier Brekken-Pedersen.

- Hvordan kunne jentene bli plassert i sånne hjem?

— Vi har ikke vært klar over at det var så ille som dette. Begge disse kvinnene har hatt studenter boende hos seg i flere år.

- Vasket før hjemmebesøk?

Brekken-Pedersen sier at hun ikke helt skjønner hvordan organisasjonen i England kan ha unngått å legge merke til hvor uhygienisk den ene boligen fremstår.— Når det har vært hjemmebesøk, så har hun nok vasket og ryddet opp, for at det skal se best mulig ut, sier hun.

- Har dere fått klager på disse før?

Har fått klager

— Ikke på disse tingene her. Men det hender fra tid til annen at studenter og vertsfamilier ikke kommer overens. Det betyr ikke at det samme vil være tilfelle for studentene som kommer året etter. Man har ulik kjemi med forskjellige mennesker. Slik er det også her, sier Brekken-Pedersen.

Hun sier organisasjonen gikk i gang med å finne nye vertsfamilier straks hun fikk se bildene, men at det er en omfattende prosess.

— Å finne vertsfamilier er noe som tar tid. Vi har ingen familier på vent, og det er ikke uvanlig at vi spør elevene om de selv kjenner noen de kan bo hos, sier hun.

- Hvilke krav stiller dere til vertsfamilier?

— Alle over 18 år blir vandelssjekket og går gjennom en intervjurunde med hjemmebesøk. Referanser blir også sjekket. Etter det vurderes kandidatene.

- Stemmer det at Speak overtar all kontroll og alt ansvar for studentene når de ankommer England?

(Saken fortsetter under bildet)

SPISESTUE: På denne innglassede balkongen spiste Stephanie og hennes vertsfamilie alle sine måltider ved bordet i forgrunnen. Foto: Privat

— Speak UK er ansvarlig for oppfølging

— Det blir feil å kalle det all kontroll, men det er Speak UK som er ansvarlig for den daglige oppfølgingen av studentene i England og som skal hjelpe, veilede og løse de problemer som eventuelt skulle oppstå. Aspect Norge er ansvarlig for å følge opp foreldre og videreformidle informasjon fra foreldre til Speak UK og vice versa, sier Brekken-Pedersen.

Hun opplyser at Aspect og Speak nå har endret kontaktrutinene seg imellom. Tidligere fikk Aspect all informasjon om de norske studentene gjennom lederen i Speak. Nå kan hun selv ta kontakt direkte med de forskjellige områderepresentantene.

Skjønner ikke klagen

Brekken-Pedersen sier hun ikke helt skjønner hva familien til Nora Mørch klager på.

— Da Nora ga beskjed om at hun ikke trivdes, fikk hun og hennes tyske venninne tilbud om å flytte. Det kunne vært en ny start for Nora, sier hun.

Brekken-Pedersen tilbakeviser at organisasjonene Aspect og Speak er useriøse.

Ville finne ny vertsfamilie

— Jeg har forståelse for at alle våre studenter synes det er vanskelig å være langt borte hjemmefra når de ikke trives i sin vertsfamilie. Jeg videreformidlet derfor familiens tilbakemeldinger til England, og de startet jobben med å lokalisere en ny vertsfamilie. Vi vil alltid forsøke å finne en ny familie i samme skoledistrikt, men dette er dessverre ikke alltid mulig, og da må studenten være forberedt på at det vil være nødvendig med et skolebytte. Dette har studenten fått beskjed om på forhånd. Det gikk ikke lang tid fra vi fikk vite at Nora hadde det vanskelig i familien til hun fikk ny vertsfamilie i en annen by.

Områderepresentanter er ute

Vi vil alltid forsøke å finne en ny familie i samme skoledistrikt, men dette er dessverre ikke alltid mulig, og da må studenten være forberedt på at det vil være nødvendig med et skolebytte

Lederen for Aspect i Norge sier til Fædrelandsvennen at de to aktuelle områderepresentantene fra og med neste skoleår ikke vil ha noe som helst med verken Aspect eller Speak å gjøre. Den ene er allerede ute, den andre er ansatt ut dette skoleåret.

— Hun får ikke lov til å ha studenter boende hos seg. Aspect Norge har ikke noe med ansettelsesforholdene i England å gjøre, men vi er blitt informert om dette.

- Hvor vanskelig er det å finne vertsfamilier?

— Vi har flere vertsfamilier som tar i mot studenter år etter år, og klarer hvert år også å finne nye familier. Den største utfordringen kommer hvis elever ønsker å bytte familie midt i skoleåret. Da kan det ta noe tid, men ikke bestandig. Vi må først ha en familie som ønsker å åpne sine hjem før vi kan starte godkjennelsesprosessen.

Familiene får 2000 i måneden

Vi har ikke vært klar over at det var så ille som dette. Begge disse kvinnene har hatt studenter boende hos seg i flere år

Gjør vertsfamilier dette for å tjene penger?

— I England mottar vertsfamiliene ca 2000 kroner i måneden, som skal dekke kostnadene. Pengene er på ingen måte ment som en ekstra inntekt.

Føler de gjorde nok. Samantha Trill, leder for den britiske organisasjonen, Speak UK, sier til Fædrelandsvennen at de har gjort flere grep for å forbedre forholdene for studentene siden oppholdet til Nora Mørch og Stephanie Parada Salazar.

— Vi har blant annet fått flere områderepresentanter i hvert område, både mannlige og kvinnelige. Dessuten har vi fått en tidligere norsk utvekslingsstudent som fungerer som en mellommann og som kan kontaktes dersom studentene ønsker å ta opp ting på sitt eget språk.

Hun bekrefter at det ikke er uvanlig at områderepresentanter selv har studenter boende hos seg.

— Disse studentene får da beskjed om å henvende seg til en annen leder dersom det skulle oppstå problemer, sier hun.

Rent og pent på sjekken

Trill bekrefter at begge de to angjeldende områderepresentantene ble sjekket opp med hjemmebesøk.

— Da var det rent og pent der. Kun én gang var det rotete og skittent, men da fikk vi opplyst at det skyldtes at en student hadde ødelagt dusjen og toalettet.

- Føler du at dere gjorde nok for å hjelpe jentene med å finne ny vertsfamilie?

— Ja. Men det kan ofte ta tid å finne nye vertsfamilier, og i disse to tilfellene gjorde det nettopp det. Nora ble jo i tillegg tilbudt å flytte til en vertsfamilie i en annen by.

- Er det på grunn av erfaringene til Nora og Stephanie at de to områderepresentantene ikke lenger skal arbeide for dere?

— Det er en privatsak som jeg ikke ønsker å kommentere. Vi ønsker ikke å uttale oss om personalsaker, sier Trill.