Å leve i et fuktig klima er ikke lenger noen åpenbar ulempe, det finnes ingen unnskyldning for å være våt og kald. For noe har skjedd på regntøyfronten, og det blir bare blir bedre og bedre. Det er mer enn ti år siden jeg snublet over noen danske gummistøvler i en helt fantastisk grønnfarge, til halv pris. Selv om jeg hadde flyttet til selveste Bergen, hadde ikke tanken på å la Converse-skoene stå hjemme i regnværet, slått meg før da. Jeg husker at jeg tenkte «Yes!» når det regnet om morgenen. «Støvel-vær!». De var behagelige, holdt bena tørre — og jeg syntes de var ekstremt stilige.

Bent Renè Synnevåg Foto: Bent Renè Synnevåg

På denne tiden startet en stille revolusjon innen regnbekledning. Nå finner du regntøy som kan brukes i hvilket som helst vær, uten å bli klamt og ukomfortabelt. Regner det ikke i dag, gjør det det kanskje i morgen. Eller allerede senere i dag. Du kan kjøre klassisk oljehyre, vanntette sportsplagg og allværsjakker i fleng. Hvis ikke dette passer stilen din, har norske designere slått gjennom i en lang rekke land med regntøy tilpasset et moderne byliv.

Den norske gründeren Johan Ringdal etablerte Swims i 2005 og begynte å produsere kalosjer. Swims har utvidet sortimentet og lager nå blant annet også regntøy.

I Bergen gikk søstrene Grete Marchmann-Jensen og Karen Jensen rundt og merket seg at kult regntøy for bykvinner var en mangelvare, før de startet Søs Jensen i 2007 og begynte å lage det selv. Nå er Karen ute av selskapet, men Søs Jensen selger fortsatt byregntøy.

— Vi konsentrerer oss mest om Norge. Her er det godt klima for regntøy og markedet er sterkt, også for utenlandske aktører, forteller designer Grete Marchmann-Jensen.

Søs Jensen leverer i dag til rundt 160 norske butikker i tillegg til å selge regntøy i Tyskland, Storbritannia og Canada.

produsentene Foto: Produsentene

— Jeg ville lage fashionpreget regntøy som var 100 prosent vanntett. Tanken er at du skal bli litt glad, sier designer Lisbeth Lillebøe, gründer bak det norske merket Blæst Bylillebøe.

Hun lager regntøy og tilbehør med mye farger og mønstre og har distributører i 14 land. I høst har de fått tilbud fra tre til: Italia, Finland og Kina. Hver dag får designeren eposter fra hele verden, fra folk som takker henne.

Det har ikke vært noe enkelt prosjekt å freshe opp regnværsdagene våre, men Lillebøe ga seg ikke, og rundt 2009 begynte det å løsne. Deretter har ballen rullet fort.

— Nå holder jeg på med kolleksjonen for våren 2016. Jeg tenker at jeg skal lage flotte ting, jeg ser hva folk liker og får stadig flere tilbakemeldinger fra kundene. Jeg er ikke opptatt av å følge trender, men vil heller skape dem, sier Lillebøe, og legger til at hun ofte opplever å bli kopiert.

Hun sier at hun hater det, men at det er forferdelig dyrt å prøve å stoppe de som selger kopier til en billig penge.

— Så jeg tar på meg skylappene og fortsetter i mitt eget spor. Jeg må være tro mot signaturen, samtidig som jeg fornyer meg og lager plagg som skal selge, sier designeren.

Hun sier at materialene blir bedre samtidig som at kundene stiller stadig høyere krav.

Bent Renè Synnevåg Foto: Bent Renè Synnevåg

— De vil ha allværsplagg som tåler mye og samtidig ikke ser ut som allværsplagg. Klærne skal puste, være fine, myke og delikate, sier Lillebøe, som mener vi nå har mer å velge i enn noen gang før.

T. Michael og Alexander Helle i Norwegian Rain er også fullt klar over at regn ikke er noe særnorsk fenomen. Da designeren og skredderen T. Michael flyttet fra London til den særlig regnfylte byen på Vestlandet sent på 80-tallet, forsøkte han å beskytte seg med en paraply. Men den blåste vekk.

- Du kommer et stykke med paraply, og det finnes frakker som holder regnet unna til en viss grad. Men vi ville lage ordentlig regntøy som ikke ser ut som - eller føles som - regntøy. De fargesterke plaggene passer for mange, men vi lager frakker du ikke trenger å tenke to ganger før du tar på deg. Uavhengig av stil og hva du skal, skal den gli lett i garderoben, forklarer T. Michael.

Lilleboe Foto: Lillebøe

Norwegian Rain kombinerer klassisk skreddersøm med japansk snitt, og anvender teknologi fra offshorebransjen som gjør at du kan være tørr, bekvem og ulastelig antrukket. Resultatet er en vanntett frakk, men dette er en skjult funksjon.

Designeren sier at det ofte regner, uansett hvor han reiser. I Milano og Paris også.

— Når det regner, må du vite hva du gjør med det. Som å skaffe deg en frakk som gjør at du ikke mister stilen, som du kan bruke i all slags vær. Begynner det å regne, tar du bare på deg hetten.

Norwegian Rain har rundt 50 butikker imellom 15 og 20 land. Japan er det største markedet, i tillegg til Italia og Norge. Når T. Michael blir bedt om å generalisere, sier han at kundene i Tokyo er mest opptatt av snittet og looken, hva plagget sier til dem.

— At det er en regnfrakk, vet de allerede. I Norge er kunden mer opptatt av funksjonaliteten, at plagget skal være praktisk. Du kan si at nordmenn får stilen med på kjøpet, mens de i Japan tenker motsatt, sier designeren.