Har du penger, så kan du få. Har du ikke, må du pent handle inn til middagen, vaske huset, klippe plenen, innrede leiligheten, lufte hunden og hjelpe ungene med lekser selv. Men mange av oss har råd, til å betale en kokk for å imponere sine venner i middagsselskapet i sin egen stue, og til å invitere hudpleieren hjem, mens en motivert lærerstudent hjelper ungene med leksene.

— Vi vil imponere med hjemmene våre.

interiørarkitekt Veronica Johnsen

For konkurransen om skoleplasser er hard i de store byene, og bruken av privat leksehjelp har økt kraftig på kort tid. Omsetningen til Privatundervisningen, House of Math og MentorNorge (etablert i 2014) var på 10,6 millioner i fjor, mot 6,05 året før. Motstandere mener privat leksehjelp øker forskjellene i skolen, mens tilhengerne rapporterer om vesentlig bedre resultater.

tjenester1.jpg Foto: winston - Fotolia

Det er blitt relativt vanlig å betale andre for å sørge for at barnebursdagen blir en suksess, mens du selv går klar av kakepress og stress. Vaskehjelp, har langt på vei blitt stuerent. Ifølge en spørreundersøkelse utført av Ipsos MMI for Nordea, svarte 15 prosent i fjor at de betaler for vaskehjelp, mot fire prosent i år 2000. Andelen som oppgir at de betaler svart, øker forresten med inntektsnivået, ifølge undersøkelsen. NHO Service antar at 80 prosent av renholdsmarkedet i private hjem er svart.

Rene hjem uten å slite for det — hva mer?

Flere steder står folk på venteliste for å oppdatere boligen og få en gjennomført stil ved hjelp av en interiørarkitekt. Tall fra fem populære interiørarkitekter viser at omsetningen i snitt har økt med 22 prosent de siste tre årene.

— Det med hjem er viktig i vår kultur. Vi vil imponere med hjemmene våre, sier interiørarkitekt Veronica Johnsen i Intro Design.

De fleste spiser middagen hjemme. På rekordtid har antallet som bestiller matkasser hjem, med ingredienser og oppskrifter,økt formidabelt. Omsetningen til noen av de største leverandørene har steget med 660 prosent de siste tre årene. Den største aktøren, Godt Levert, har økt omsetningen med 2300 prosent siden 2011.

  • Vi brukte 40 prosent mer på catering i fjor enn for fire år siden.

hovmester.jpg Foto: bedya - Fotolia

— Normalt sett skal dette her roe seg ned etter hvert. Men vi ser bare at det eskalerer. Vi hadde ikke turt å drømme om at vi skulle levere mat til 20.000 familier, nå ser vi at vi kanskje klarer det i løpet av dette året, sier daglig leder Kjetil Graver.

Vi brukte 40 prosent mer på catering i fjor enn for fire år siden. Du kan nyte champagnen med gjestene mens en proff kokk lager middag og en innleid hovmester tar seg av serveringen - hjemme hos deg selv. Du slipper å rydde og alt.

professor Siw Tone Innstrand

Du kan betale for måking av snø, henting i barnehagen og mating av katten. Dekkskift, bilvask og oppussing. Hagearbeid, coach eller en personlig shopper som blir med inn i klesskapet og i butikkene for å hjelpe deg å finne din egen stil. Dette er stor business i utlandet, og nå ansetter flere kjøpesentre sine egne. For også dette markedet øker raskt.

— Jeg har som regel to kunder hver dag og har fullbooket kalender. De fleste er på jakt etter ny inspirasjon, noen som kan se med andre øyne enn de er vant til, sier personlig shopper Elin Månsson ved Strømmen Storsenter.

Tiden vi bruker på husarbeid , som matlaging, oppvask og rengjøring er halvert mellom 1971 og 2010, blant dem som daglig utfører denne typen arbeid. Husarbeidet har gått kraftig ned både blant yrkesaktive og ikke-yrkesaktive kvinner. Likevel gjør kvinner mest av nesten alle typer husarbeid. Også blant barna gjør jenter mer husarbeid enn gutter.

God økonomi og opplevelsen av tidsnød kan ikke være de eneste forklaringene på at vi overlater så mange personlige oppgaver til andre. Det er mye annet vi har råd til, som vi ikke rekker, men likevel ikke prioriterer.

  • Forventningene har økt både på jobb og hjemme.

tjenester2.jpg Foto: Budimir Jevtic - Fotolia

I en spørreundersøkelse på nrk.no svarer 75 prosent av dem som kjøper personlige tjenester at det ikke er et tegn på latskap. Over 8500 mennesker svarte, og blant dem som kjøper slike tjenester svarer de fleste at de har vaskehjelp. Deretter følger flyttehjelp og matkasser. 53 prosent av dem som har svart, sier at de synes det har blitt vanskeligere enn før å be om hjelp fra familie og venner.

— Forventningene har økt både på jobb og hjemme. Vi ønsker å mestre 100 prosent på alle arenaer. Når vi ikke er flinke nok til å fire på kravene, kan det være vanskelig å få det til å gå opp hjemme. Da kan det være fristende å kjøpe oss hjelp, forklarer professor Siw Tone Innstrand ved NTNU, som blant annet har forsket på tidsklemmen.

tjenester4.jpg Foto: felix - Fotolia

De som forsker på hvilke trender som vil være med og forme forbruket vårt i årene fremover, tror vi kommer til å kjøpe oss mer tid. Når vi slutter å vaske vårt eget toalett og ikke lenger velger ut sofaen selv, er det et tegn på at tradisjonene gir slipp. Vi gir slipp på det nøysomme og puritanske i kulturen vår når vi i stedet kjøper tjenester fra folk som er spesialisert på det. Ifølge førstelektor ved BI, Per Espen Stoknes, har holdningene våre gradvis endret seg fra idealisme til materialisme de siste to tiårene.

Likevel, professor Runar Døving ved Markedshøyskolen forsker blant annet på forbrukeratferd, og sier at deres hovedfunn er at det er langt mindre kjøp av tjenester enn forventet.

— Det kan være mange grunner til det. «Vi» er langt mer nøkterne enn man skulle tro, og det var mye mer kjøp av tjenester for hundre år siden, sier Døving.

Kilde: SSBs nyeste tidsbruksundersøkelse (fra 2010) og NRK