Traséen gikk fra Tveide Næringspark-Tveide-Birkeland-Lillesandveien-Tveide Næringspark. Denne rundløypa er på 7,6 km. Kort løype var 2 runder, mens lang løype var 5 runder. Det betyr at kort løype var 15,2 km, mens lang løype var 38 km.

Det var 73 deltakere i rittet og Håkon Rossebø var først over mål.

Tveiderunden – resultater

Starten går i kort løype.

Humøret var bra, og deltakerne sprudlet og lo før start. Men da starten gikk, satte alvoret inn for å få en god tid.

Fra starten på lang løype.

Lokalsporten sjekket som vanlig stemningen blant deltakere og arrangører.

k4

Geir Gregersen (49)

Sykler du mye?

-Ja, en del. Jeg er ute på sykkelen 3-4 ganger i uka for å trene. Hver økt med trening er mellom 1 time og 2 timer. Jeg sykler ofte litt lengre i helgene enn ellers i uka.

Er du interessert i sykling?

-Ja, veldig. Jeg ser det meste av ritt på TV. Det er for eksempel ritt som Flandern rundt og Tour de France. Jeg må bare ha det med meg.

Sykler du utelukkende hjemme i Norge?

-Ja, det gjør jeg. Jeg er ute og reiser en del i jobben min. Men jeg trener i Sør-Norge. Og reisene finner også sted der. Jeg begrenser reisene til lokale steder.

Hva liker du best ved Sykkelkarusellen?

-Det er sosialt, og alle kan kjenne alle, også de nye som kommer. Det er dessuten en veldig god gjennomkjøring og trening. Man finner bare ikke noe bedre tilbud i Norge. Man kan i tillegg kjøre seg hardt, og det gjør jo godt å vite at man har gitt alt.

Hva ønsker du å oppnå med syklingen?

-Målet i sesongen er å henge med «Flytoget» fra Kristiansand til Hovden. I KCK trener vi mot det rittet. Jeg ønsker å sykle på 5 timer og 30 minutter eller fortere. Jeg er for øvrig med i Lund Cykleklubb, og vi reiser årlig til Hamburg.

k5

Morten Eriksen (51)

Har du noen sykkelstrategi?

-Målet i alle ritt er å kjøre hardt. Rittene i Sykkelkarusellen er god trening. I motsetning til intervalltrening med sykkel, så er hvert ritt lystbetont. Man får ofte mer igjen enn det man ofrer.

Sykler du helst alene, eller sammen med andre?

-Jeg sykler mest sammen med andre. Det er sosialt, og langturene er trivelige. Det er også fascinerende å sykle sammen. Man får en indre ro når flere er med. Jeg er med i Randesund Sykkelforening, og vi trener i helgene og midt i uka.

Hva slags sykkelfilosofi har du?

-Fokuset er på sikkerheten. Det er viktig å ikke sette seg selv og andre i fare. Det er gøy å komme langt opp på resultatlisten. Jeg sykler ikke i den raskeste pulja, men det gjør godt å være med i den pulja som jeg sykler i, og holde følge med de andre.

Har du noen mål for sesongen?

-Jeg ønsker å sykle Kristiansand-Hovden på 5 timer og 30 minutter, og det er i den gruppen som kaller seg for «Flytoget». Det er sjette gangen som vi prøver på dette. De fem andre gangene har vi syklet på mellom 5 timer og 38 minutter og 5 timer og 48 minutter. Vi blir jo stadig eldre, og vanskeligere kan det bli å nå målet. Det er forsmedelig å ikke stille, så man må være med.

Er du nøye med sykkelen?

-Ja, jeg holder den i forskriftsmessig og skikkelig stand. Det er 7. sesongen min i Sykkelkarusellen nå, og det er viktig å ha sykkelen ordentlig. Jeg er nøye med å ha sykkelen ren og fin. Jeg sjekker jevnlig om alt er i orden, og er det ikke det så fikser jeg det. Naboen min kommenterer fra tid til annen at jeg passer godt på sykkelen min. Jeg har holdt på med sykling siden jeg var 10 år gammel, så i år har jeg 41 år med trim på setet.

Finnes det noen grasiøse sykkelmetoder?

-Som i alt annet, så er det trening og talent som bestemmer resultatene. Og da tenker vi at ingen doper seg i våre lokale miljøer. I sykling må man yte for å få resultater.

k3

Helge Svarstad (53)

Hva bør folk tenke på når de sykler i dag?

I utgangspunktet er vi opptatt av at sikkerheten skal settes i høysetet. Det betyr at vi sikrer kryss i løypa med markeringer. Når man skal kjøre inn på en ny vei i forhold til den man kommer fra, så er det 90 grader noen steder. Vi har derfor satt ut vakter i de verste kryssene. Syklistene bør følge trafikkreglene og dempe farten før krysset, og det betyr at de må se langt fram for å forutse hva som må gjøres.

Er det viktig å være motivert?

Ja, det er alltid viktig å ha lyst til å prestere. Vi har ganske høyt nivå på de raske gruppene nå. Mange syklister bruker rittet på onsdagene i Sykkelkarusellen som ukas hardkjøring.

Hvordan skaper vi treningsiver?

Sykling er en idrett der det er lite belastningsskader. Man kan holde koken fra man er ung til man er gammel. De som har skadet seg i fotball, løping og annen sport, går ofte over til å bruke sykkelen. Og så kan man ferdes i trafikken med et smil og en god kroppsfølelse.

Hvordan får vi mange med?

Vi markedsfører rittene med informasjon på Internett, på arbeidsplassene, og ellers der folk ferdes. Jeg vil understreke at sykling er for alle. Vi har grupper i Sykkelkarusellen som er komponert i forhold til formen. Vi har kort løype for de som er mindre trent enn de andre, og for dem som har dårlig tid fordi de må rekke noe. Ellers snakker vi til hverandre og til andre på en positiv måte.

Hva slags utstyr bør folk ha med seg når de sykler?

Først og fremst må man ha en sykkel eller en racer. Det er nøye å ha godt nok sikkerhetsutstyr, og det er hjelm, hansker pluss gjerne en sykkeldrakt i fremtredende farger så man er lett synbar.

Hvordan får vi glede og samhold på rittene?

Sykkelmiljøene på Sørlandet har et veldig godt miljø innad og utad. Vi er inkluderende. Vi tar vare på folks ønsker om å finne frem sykkelen og trene. KCK gjør et veldig bra arbeid i så henseende.