Det er også et trivelig boligområde. Starten på gåturen går fra parkeringsplassen ved Bråvann. Denne finner du ved å ta av til Bråvann fra riksvei 456 og følge veien helt til toppen. Rett etter rundkjøringen tar du til høyre og parkerer på en stor parkeringsplass.

Fra parkeringen går du inn på grusveien og går til venstre gjennom undergangen. Følg stien noen hundre meter og du ser det første skiltet med «Bråvann rundt» herfra er turen godt merket med både skilt og blåmerking. Dette er en rundtur og vi har valgt å ta til venstre ved første skiltet Bråvann rundt. Gå litt videre på grusveien før du tar til venstre og går stien opp i skogen.

Følg skilting med Bråvann rundt så kommer du etter hvert til Stølsheitjønna. Her kommer det et stikryss med flere skilt. Følg skilt til Bråvann. Etter litt kommer det nytt stikryss, og her skal du følge skiltet til utsiktspunkt.

Foto: Tommy Thorbjørnsen

På toppen er det benker og bålplass, og utsikt mot byen. Når Ti på Topp starter 3. april, vil innsjekk for turen være her.

Gå ned fra utsiktspunktet samme vei du kom opp og ta til høyre når du er tilbake ved stien. Følg blå merket sti og grusvei langs Bråvann til du kommer til krysset hvor vi startet rundturen. I området her er det masse flotte badeplasser og rasteplasser. Ta til venstre her hvis du skal tilbake til parkeringsplassen.

Turen tar cirka én time og er i overkant av tre kilometer lang.

Tusen takk til Løypeutvalget i IK Våg som har lagt ned en formidabel innsats for å tilrettelegge denne nydelige rundturen!