UTØVERBLOGG: Jeg konkurrerer innenfor iRacing, som er et online videospill, hvor man kjører mot konkurrenter i en racingsimulator. Denne simulerer ekte biler, baner og løp, og kjøres etter samme regelverk som i vanlig bilsport.

Sist helg toppet det seg med NM-gull.

Startet for to år siden

Jeg kjørte mitt første løp i iRacing i 2020, og vant. Jeg hadde også et håp om å komme med i VM i 2020, og var kun to plasser unna å kvalifisere meg. I dette mesterskapet var blant annet den norske simraceren Sindre Silva med.

Jeg vant flere løp i 2020, i serien som kalles NASA Rallycross. Den utspiller seg langt ute på natta, som gjør at det var krevende å spille. Jeg hadde jo skole morgenen etterpå, så det var vanskelig. Men heldigvis gikk det bra.

Jeg konkurrerer i iRacing, hvor reglene er akkurat like som i ekte rallycross. Foto: Jakob Rafoss

Fra hobby til VM

Det var først i fjor sommer at satsingen begynte for alvor. Jeg startet med kvalifisering til VM, og kom helt i toppen der. Jeg vant to av løpene, og endte kvalifiseringen med totalt 7000 iRating-poeng. Dette er et poengsystem hvor man blir tildelt ferdighetspoeng, og hvor man kan sammenligne seg med de andre virtuelle førerne man konkurrerer mot.

Jeg kvalifiserte meg til slutt til VM, men startet ikke så bra. Jeg måtte vente til løp nummer fem for å kvalifisere meg helt til en finale, og i det løpet endte jeg på andreplass. Etter alle løpene endte på 9. plass i VM 2021 i virtuell rallycross. Det var jeg veldig fornøyd med, og den gode prestasjonen førte også til at jeg var direkte kvalifiserte til det neste verdensmesterskapet i rallycross.

Fikk en uventet beskjed

Etter VM kjørte jeg et par andre serier rundt rallycross, som Racecraft Rallycross RX1, som er toppserien etter VM.

Da vi kom til 2022-sesongen, fikk vi en uventet beskjed. Vi fikk nemlig vite at årets VM ikke skulle være i rallycross, men i Lucas Oil Off Road Pro 4 Truck. Forskjellen er at man i dette spillet kun kjører på grus, til forskjell fra rallycross, hvor man også kjører på asfalt.

Men selv om dette var veldig annerledes, hadde jeg faktisk en liten fordel. Det var nemlig kun de amerikanske førerne som var vant til å kjøre truck, ikke de andre fra Europa. Jeg hadde til og med et amerikansk team i bakgrunnen, som hadde holdt på med dette i to år. De hjalp meg med oppsett og andre ting. Jeg vant nesten alle løpene i kvalifiseringen, og sto klar til å kjøre VM på Crandon International Off Road Raceway. Jeg endte på fjerdeplass, som var veldig gøy.

Etter VM deltok jeg på flere løp, hvor jeg blant annet vant et mesterskap kalt Wild West Motorsport Park

Jeg var ikke helt fornøyd med den sesongen, så jeg startet på en rallycross-serie kalt Racecraft Rallycross series. Der vant jeg seks av åtte løp og tok tittelen som racecraft rallycross champion rx1.

Det er stor konkurranse i virtuell rallycross. Her er jeg avbildet sammen med finske Tommi Hallmann og svenske Klara Andersson. Foto: Jan Kåre Rafoss

Norgesmester

Sist helg deltok jeg i norgesmesterskapet, hvor jeg vant alle de fire rundene. Til sammen fikk jeg totalt 116 poeng, og ble norgesmester.

Med 9500 iRating-poeng topper jeg også verdensrankingen i kategorien dirt road, både i rallycross og truck.

Jeg har aldri tenkt over hvor mange timer jeg bruker på dette daglig. Hvis det er dager uten skole og jeg har noe å trene til, bruker jeg som regel 7-8 timer. Til vanlig bruker jeg 3-4 timer, hvis jeg har skole. Nå etter NM kommer jeg til å ta en god pause.

Det trengs ettersom jeg bruker veldig mye tid på dette til vanlig. Og det er ikke så lett når jeg av og til kjører amerikanske løp, som da blir arrangert om natten på grunn av tidsforskjellen.