I onsdagens sykkelkarusell med start og mål Hortemo bedehus var det ekstra vakt på plass ved Kilen i Finsland, for å passe på at ingen brøt fartsgrensen på 40 kilometer i timen.

Det er lange oppoverbakker i Songdalen Touring, men Sturle Dahl har alltid krefter igjen til et smil.

– Vi ønsker å få med oss flere mosjonister og tursyklister, sier Steinar Vigsnes, leder av sykkelutvalget. Han er redd mange syklister dropper fordi de tror det går for fort.

– Karusellrittene skal være hyggelige ritt, der det sosiale er viktigere enn å komme først. Og aller viktigst er sikkerheten. Og vi sender rytterne av gårde i ulike puljer, slik at alle skal finne noen på sitt nivå.

Ingen kjører ifra Steinar Vigsnes på flat mark. Men går det for bratt oppover, hender det han går i et bakbrudd. Som leder av sykkelutvalget er han glad for bedre sikkerhet under onsdagsrittene.

Rittene går hver onsdag klokken 18, med start i Songdalen, Vennesla eller Kristiansand, i traseer godkjent av vegmyndighetene. Rittene blir arrangert av syklistene selv, etter en turnusordning. Til sammen stiller godt over hundre frivillige opp for å arrangere de 14 rittene.

Denne onsdagen deltok 98 syklister i løypa kalt Songdalen touring, med start på Hortemo, opp til Finsland, en liten runde og så ned igjen. 45 kilometer, med ganske mye stigning. Takket være høy deltakelse måtte flere av puljene deles i to, for ikke å få flere enn 25 i hver. Den raskeste til mål ble Håkon Rossebø, men

. Og innsatsen nok vel så stor i de andre startpuljene. Alle sykler med de kreftene de har.

Det er ikke så bratt opp mot Finsland, men det føles som bakken aldri tar slutt.

Prat og banan

Nytt av året er at pulje fire starter en halv time før de andre. Dette er den gruppen som tar det mest rolig, og der ingen skal bli frasyklet. Tidligere opplevde syklister i denne gruppen å komme i mål lenge etter de andre. Som før er det også er det mulig å sykle en kortere løype, uten tidtaking.

– Praten (og bananen) etter rittene er jo noe av det viktigste med disse arrangementene. Og da er det ikke noe gøy å komme i mål når de fleste allerede har dratt hjem, sier Vigsnes.

Pål Bjørke og Øystein Sylta fikk dagens raskeste tid opp bakken fra Kilen.

Samarbeid med politi og vegvesen

Bedriftsidretten i Vest-Agder har i vår kjøpt inn nye og tydeligere trafikkskilt til rittene. Og flere av rittene får i år flere vakter ute i løypa. De innskjerpede sikkerhetsrutinene har kommet i stand etter at Statens vegvesen Vest-Agder ønsket å skjerpe sikkerheten rundt sykkelritt.

Jonn Robert (i svart) synes det er gøy med korte og raske ritt. Til sommeren tenker han å sykle Trondheim-Oslo, som er mer enn elleve ganger så langt.

For at vegmyndighetene skulle godkjenne de 14 rittene i årets sykkelkarusell, stilte de flere krav til arrangøren:

– bedre vakthold på enkelte ritt

– utarbeide ny plan for skilting under alle rittene

– nye opplysnings- og fareskilt etter vegvesenets standard.

Fra før av har sykkelutvalget disse sikkerhetstiltakene:

– Ingen puljer større enn 25 syklister

– Ledebil med blinklys på taket

– Før start advares alle syklister om diskvalifikasjon ved brudd på trafikkreglene

– Ambulanse til stede på alle ritt

– Ingen spurtvinnere kåres, samlede grupper til mål får samme tid.

Ingen sure bilister i dag, selv om syklistene akkurat her bruker hele bredden av sitt felt.

Rakk så vidt første ritt

– Vi er glade for at vegvesenet utfordret oss på å bedre sikkerheten, sier Vigsnes i sykkelutvalget og supplerer:

– Det ble litt hektisk å få alt på plass før første ritt, men vi rakk det akkurat, og fikk de nye skiltene dagen før første ritt. Begge de to første rittene har vært vellykkede og med god deltakelse.

Onsdag neste uke er det klart for rittet «Den flade», som går fra Dønnestad, tur/retur Søre Herefoss. 67 kilometer langt, men, som navnet røper, ikke så mye bakker.

Av Christian Wulff, syklist og medlem i sykkelutvalget

Her er gjengen som til slutt fikk dagens raskeste tid. Akkurat her anført av artikkelforfatteren (helt tilfeldig).