Denne helgen gikk Jonas Bråtens minneløp på Sigdal. Det var i utgangspunktet ikke planlagt at vi skulle kjøre dette løpet, men på vei hjem fra løp en uke i forveien ble det bestemt. Vi måtte montere helt nytt utstyr og sette oss inn i en klasse jeg kun har testet en gang tidligere.
Kvalifisering til verdensfinale
Rotax DD2 er klasse hvor vi bruker en 125 kubikks motor med to gir. Her kjøres det en cup som går over sju løp fordelt over hele sesongen, hvor kun vinneren får billett til Rotax Max Grand Finals (Verdensfinale). Første løpet gikk allerede for et par uker siden, men man kan heldigvis stryke de to dårligste resultatene. Det finnes cuper som denne over hele verden og disse er eneste måten man kan kvalifisere seg til verdensfinalen i Rotax som går av stabelen i slutten av Oktober i Sør-Italia. Mer enn 360 plasser skal fordeles ut på de beste sjåførene fra over 50 forskjellige nasjoner, så konkurransen er steinhard.
Gode forberedelser
Vi dro til Sigdal Motorsenter tidlig torsdags morgen. Det var fri trening både torsdag og fredag, før selve løpet på lørdag. Vi fikk testet masse forskjellige innstillinger i løpet av treningsdagene og var godt forberedt til løpsdagen. Vi fant et meget bra tempo i løpet av fredag ettermiddag, men det var vanskelig å si hvor godt vi lå an før vi fikk se tidene til konkurrenten på løpsdagen.
Her kan du se to runder fra fredagens trening:
Lørdag startet med to obligatoriske treninger hvor vi endelig skulle få svar på hvor vi lå an. Vi var raskest på begge treningene og ting så bra ut før tidskvalifiseringen. Etter hard testing dagene i forveien fungerte alt perfekt og tidkvalifiseringen ble vunnet med 3,5 tideler, noe som er mye på en enkelt runde på en bane rett over 600 meter. To innledende omganger ble kjørt over 15 runder og disse ble vunnet med henholdsvis ni og sju sekunder ned til nestemann. Finalen var på 20 runder og fra beste startposisjon tok jeg starten og vant til slutt med åtte sekunder ned til neste konkurrent.
Full pott
Denne helgen har alt fungert helt optimalt. Etter mye testing dagene før løpet fant vi et oppsett som fungerte veldig bra og gokarten var virkelig god å kjøre. I finalen satte jeg også beste rundetid på den siste runden og ny banerekord. Seieren gav full pott i cupen om billett til verdensfinalen, men ingenting er avgjort da kun to av sju løp er kjørt.