Vi i Søgne Cykleklubb har store ambisjoner for vårt nye landeveisritt 23. mai.

Foto: Foto: Dag Morten Frantzen.

Det er mange sykkelritt å velge blant i sommerhalvåret langs hele sørlandskysten, både i skogen og langs landeveiene. Skal man skille seg ut blant disse og tiltrekke seg oppmerksomhet fra fjern og nær, og skape noe både stor og liten sykkelrytter snakker om, kan man forsøke å tenke litt nytt.

Og når man kombinerer et nytt landveisrittformat med en helhetlig festdag, høy fart og stemning, filming fra helikopter, 25 kvm storskjerm, lukkede landeveier, egne bedriftsklasser og sykkelkonkurranser for alle aldersklasser ender man til slutt opp med Søgne Grand Prix.

Vi sparer ikke på noe når vi arrangerer vårt første landveisritt etter at klubben ble stiftet for knappe tre år siden. Det har vokst opp et flott sykkelmiljø og medlemmene har strømmet til klubben. Nå har vi rundt 200 medlemmer. Vi har tidligere hatt suksess med terrengsykkelrittet Hellersdalen Classic som arrangeres i august, og nå ønsker vi igjen å skape noe som skal sette dype hjulspor i sykkelmiljøet her i sør.

Rundebaneritt på stengte landveier

Et rundebaneritt på landevei er ikke noe amatørsyklistene ofte får muligheten til å delta på, men i Søgne vil det 23. mai bli mulighet til nettopp dette. Vi har fått laget en flott løype, med runder på 5,7 km som skal kjøres x antall ganger alt etter hvilken klasse man stiller opp i. Løypen byr opp til høy fart og er svært publikumsvennlig, der man får se sin egen favoritt gang på gang passere. Som regel får man sett far, mor, sønn eller datter på startstreken og igjen ved målgang, men med en slik rundløype tror vi på en nok en liten folkefest en knapp uke etter 17. mai.

Det hele åpnes med barneritt i alder 0 til 12 år, hvor løypelengden er tilpasset alder. Vi tror at det kan samles opptil 300 barn og påmeldingen er allerede godt i gang på websidene.

Det er også en egen bedriftsklasse og utfordringene har gått rundt både i Søgne og spredt seg til bedrifter i Kristiansand. Så langt er 12 bedriftslag klare til å kjempe om en flott vandrepokal. Det stiller fra tre til 15 deltakere per lag, hvor det er tiden på medlem nummer tre i mål som gjelder. Da åpnes det opp for både taktikk og lagånd. Kan man bli enig hvem man skal sykle for? Bedriftslagene skal sykle tre runder á 5,7 km og skal man være med her må man melde seg kjapt, for det er få plasser igjen.

Edvard Dean i front. Foto: Foto: Dag Morten Frantzen.

Ungdommen får lede an

Noe av det virkelig spennende er startfeltet med 13-14-åringer og 15-16-åringer. Det er mange flinke ungdomssyklister her i sør og vi håper at mange melder seg på det begrensende antall plasser vi har. Det meldes også at blant annet Sandnes Sykkelklubb kommer med noen av sine juniorer for å måle krefter, og vi vet at disse ofte ligger på hjul med Kristoff på treningene når han er hjemme.

Disse aldersklassene skal starte samtidig med den Åpne klassen (fra 17 år), men vi har lagt inn en vri. Klassen 13-14 år skal sykle i front helt til de går i mål etter to runder, først da slipper 15-16 åringene løs for å sykle nye to runder og da totalt fire runder á 5,7 km. Disse ungdomsklassene får altså muligheten til å lede an et stort sykkelritt uten å bli forbisyklet av eldre klasser. Det er vel dette som kalles tv-tid for proffene.

Og når 15-16-åringene har gått i mål, slipper halen til og rittet for de fra 17 år og oppover starter for alvor, hvis de har krefter igjen etter tempoet til ungdommene.

Foto: Foto: Dag Morten Frantzen.

Åpen klasse

Denne puljen har altså fått tid til å velge taktikk, bli god og varm i kroppen og kanskje allerede merket hardkjøret til ungdommenes mot og hardkjør mot mål på sine kortere distanser. De voksne legger etter fire runder ut på sine siste 11,4 km og man kan kanskje forvente seg tidlige bruddforsøk.

Løypen byr ikke på noen store bakker, men noen små bakketopper som nok etter flere runde kan sette sine spor i beina. Så hvis man på toppen av det hele får litt sidevind skal man være våken for å henge med de beste.

Dette er en løype som alle kommer seg fint igjennom og ikke minst en god test av formen kun en uke i forveien av CLST. Vi mener bestemt at dette er blant den beste oppladningen du kan ha en uke før Kristiansand-Hovden. Det er bare å kjøre på, tråkke deg full av melkesyre, da mållinjen uansett aldri er langt unna.

Amatøreliten får også sitt

Det er svært mange sterke syklister på amatørsiden og de har allerede meldt seg fra sør, øst og vest i klassen som blir kalt Topp 80. De får sitt helt egne særpreg, hvor i tillegg til 5,7 km asfalt som de skal sykle 10 runder på, må på fem av disse rundene innom en grusvei på 1,4 km. Det er her den virkelige kampen kommer til å oppstå, og det vil bli kjørt hardt i forkant for å komme først inn på grusen. Man får strekk i feltet og bruddforsøk vil bli etablert. Vi skal heller ikke glemme at det deles ut spurtpoeng på de andre fem rundene. De får totalt 61 km, hvor sju km er på flotte grusveier. Uvant for mange, men det var på grusveier det hele startet. Denne puljen har vært svært populær og nærmer seg fulltegnet allerede, og disse syklistene må også skrive seg inn på en stor glassplate akkurat som proffene gjør før start.

Grus til folket?

Det har vært en diskusjon om alle klassene skulle sykle innom grusen, men vi ser på dette første året som litt læring. Blir dette en suksess, vil man kunne gjøre den type vurderinger i 2016. Mer info om påmelding og mye annet får du på www.sognegrandprix.no.