En liten detalj er endret siden 2020, navnet på grenen er endret fra Challenge til Regularity, som det heter de fleste steder i verden. Regularity eller regelmessighet, som er det nærmeste ordet på norsk, er en god beskrivelse da både fører og kartleser må være regelmessige og nøyaktige for å bli gode.

Hva er Regularity, undrer du, det har jeg ikke hørt om. Jo, det er en form for bilsport der alle kan delta med sin egen privatbil. Løpet inneholder forskjellige former for etapper, og hvor det meste foregår på idealtid. Men når snitthastigheten er satt til 40-50 km/t på smale snirklete sørlandsveier i mørket, er det spennende nok, både for sjåfør og kartleser!

Resultatene kommer via en GPS-tracker man har i bilen, og et program som regner ut hvem som kommer nærmest fasit på de forskjellige etappene.

Gangen i et løp er at man får ut dokumenter for løpet ca. 90 minutter før første bil starter. Da starter kartleseren å orientere seg på hva dagens løp inneholder av etappetyper. På noen skal man bruke kartet for å finne fram og kjøre riktig, på andre bruker man etappebeskrivelse i form av det som kalles tulipanpiler som på bildet. På noen etapper er det idealtid, mens andre har maksimaltid.

foto

Her finner man avstander, og piler som forklarer hvor man skal kjøre i forskjellige veikryss man kommer til. Her blir sjåføren foret med informasjon av kartleser og styrer dit han/hun får beskjed om.

Vi hadde biler i løpet som kjørte med følgende utstyr: Stoppeklokke, trippteller på bilen, hodelykt og skriveunderlag. Mens de som kjører en eldre bil som er utstyrt for Challengeløp, putter inn en trippteller som viser ned på 10 meters nøyaktighet, samt radiostyrt klokke som viser korrekt tid på sekundet. Så her klarer man seg med lite utstyr i starten, og kan putte på litt mer hvis man vil.

Første løpet i år gikk i området Kjevik – Birkeland – Kjevik, men i stor grad på veier et stykke unna hovedveiene. Vi var denne gangen 8 lag som startet og alle fullførte. På to av etappene var man så pass høyt i terrenget at det lå igjen litt snø, som nok ble litt mer spennende enn vanlig for de med sommerdekk, men alle holdt seg på veien!

foto
Resultater fra årets første løp Foto: Skjermdump

KNA Vest-Agder arrangerte også 2020 arrangert en cup med 4 løp, der noe av målet har vært å få med flere utøvere i denne morsomme motorsport. Det hadde vært en stamme på 6-8 lag som kjørte de lokale løpene.

Med litt PR og spredning av info, linker til informasjon osv., så ble medlemstallet på facebookgruppen nesten doblet, og antallet deltakere på løp nærmet seg 30. Så fikk vi som alle andre innen sport et ufrivillig opphold, og nå er vi litt tilbake til der vi startet i 2020.

Vi vil gjerne tilbake dit vi var, der masse folk var i depotet og koste seg med en enkel, men samtidig vanskelig form for bilsport.

For dere som synes dette høres gøy ut: Vi kjører neste løp 5. mai i år, så bare meld dere på når det kommer invitasjon på vår facebookside Challenge Sør/bilsport for alle. Her vil også resultatene bli lagt ut.

Velkommen til å prøve Regularity-løp!

foto