Finnskog Rally som var årets 2. NM-runde ble kjørt under fantastiske forhold på tradisjonsrike veier i traktene rundt Kongsvinger. I år hadde værgudene vært snille med arrangør KNA Kongsvinger, slik at alle etappene hadde fin issåle og høye brøytekanter.

Med over 14 mil med fartsetapper på programmet, ville det blir en utfordring for både bil og mannskap bare å fullføre.

Team Snartemo Rallysport reise torsdag kveld opp til Kongsvinger med mye selvtillit etter seieren i første NM-runde, og var klare til å forsvare fjorårsseieren fra nettopp dette løpet.

Lokalfører Ole Morten Korsmo ble i fjor slått på målstreken og var helt klart revansjesugen.

Etter fredagens gjennomkjøring kunne vi konstatere at dette kom til å bli et supert rally, med perfekte veier, og med etapper på over 30 km var det ikke tvil om at det kom til å bli varmt under hjelmen.

Løpet startet i år fra Travbanen, og det skulle kjøres hele seks mil med fartsetapper før første service.

Første etappe (som var på 23,2 km) startet ballet. Vi gikk ut som vi pleier, men oppdaget fort at det denne gangen var dårligere feste enn forventet. Vi tok i det vi følte var riktig, men synes ikke at vi fikk til noe perfekt etappe. Noe som skulle vise seg å være feil. For i mål viste klokka at det ikke hadde gått så sakte alikevel. Med seier på første etappe (med henholdsvis 10,6 og 15,1 sekunder til Jan Egil Halland og Ole Morten Korsmo) var vi meget godt fornøyd med starten.

Etter en kort bensinfylling var vi klare for løpets lengste etappe (31,8 km). Dette er en etappe som har alt og som viste det fort kunne skille mye om vi fikk til en god etappe. Vi startet som vanlig i høyt tempo og hadde full kontroll. Da vi plutselig tok igjen flere biler som står i veien. Etappen var blokkert av en tidligere deltager som hadde kjørt av, slik at det hadde samlet seg opp flere biler i påvente om at de skulle få bilen ut av veien. Vi var heldige, for da vi ankom stedet, begynner feltet å kjøre igjen. Vi tapte kanskje 20 sekunder på dette isolert sett. Men da vi kom i gang igjen, ble vi liggende bak flere konkurrenter, noe som gjør det umulig å se noe i snørøyken.

I tillegg til dette merker vi at bilen ikke fungerer som den skal. Noe er galt, bilen fusker og vil ikke yte full effekt. Vi legger oss litt bak for ikke å kjøre av i kampens hete. Men får bare større og større problemer med bilen. Til slutt vil den ikke trekke i det hele tatt, slik at vi må stoppe for å sjekke hva som har skjedd. Etter litt hektisk aktivitet, kommer vi i gang igjen (etter at flere biler har passert). Men det viser seg at vi ikke har klart å finne feilen. Vi blir nødt til å stoppe flere ganger på etappen, og kommer til slutt i mål med et tidstap på hele åtte minutter. Der og da så vi svart på videre deltagelse. Men etter at vi klarte å lokalisere feilen (som var av elektronisk art) fungerte bilen som den skulle igjen.

Vi hadde en kort etappe på 6,5 km igjen før service, så vi bestemte oss for å fullføre denne og evaluere når vi kom inn på service.

Med ny etappeseier på etappe 3, var motivasjonen stigende og vi bestemte oss for å fortsette for å se om det var mulig å hente hjem noen poeng i NM-sammendraget.

Etter litt service, der vi fikk sjekket problemet og gjort noen nødreparasjoner, byttet til nye dekk og fått i oss litt mat, var vi igjen klare for en ny runde på de samme etappene.

På etappe 4 (samme som etappe 1) var vi klare for å starte opphentingen av de åtte minuttene vi tapte). Vi kom inn i en god flyt og alt så bra ut inntil vi inne på et ekstra smalt parti, kommer fort og kontrollert inn mot en skarp sving. Normalt byr dette ikke på store problemer, men her var sporene så glatte at vi mistet all bremsekraft og må ta brøytekanten til hjelp for å klare svingen.

Dette resulterer i at vi ble stående med bilen halvveis inne i brøytekanten, uten mulighet til å komme oss videre. Dette var på et punkt i løypa der det ikke var noe publikum. Vi startet å spa ut bilen, og gjorde hva vi kunne for å få den opp på veien igjen, men dette tar så lang tid at vi overskrider maxtiden på etappen, og må innse at det dessverre blir brutt løp på oss i år.

Bilen tok ikke noe skade av denne blemmen, så eneste synlige skavanker var litt riper i stoltheten.

Vi kom oss til slutt ut på veien igjen, slik at vi kom oss inn til serviceplassen for egen maskin.

Da var det bare å sitte på sidelinjen og vente på resultatet. Jan Egil Halland så ut til å kjøre inn til en trygg seier og ledelse i NM. Men slik skulle det ikke bli. Halland måtte bryte rett før mål på siste etappen med tekniske problemer, slik at det da er Ole Morten Korsmo som gikk av med seieren (og den interne kampen). Med de to beste fra første NM runde på bruttlista, ble ikke NM-sammendraget så ille for vår del.

Vi datt ned fra ledelse til delt andreplass, kun seks poeng unna Vidar Nordbø som nå gikk opp i ledelsen etter 3.plassen i Finnskog Rally. Noe vi tross alt var veldig fornøyd med når det først skulle gå så ille. Etter at de to første NM-rundene er kjørt, er det akkurat så spennende i NM-klasse 3 som det pleier å være. Men kun 26 poeng fra første- til ellevteplass ser det ut til å bli en spennende sesong.

I NM for kartlesere ble det dessverre større fall på listen. Fra første plass helt ned til delt niende plass, med 30 poeng opp til leder Veronica Engan.

Men vi gråter ikke over spilt melk, og satser på at problemene med bilen er fikset til neste NM-runde (Numedals Rally) om knappe tre uker.