Marginen ble til slutt 45 sekunder, etter en spennende avslutning der et filter i bensinsystemet frøs ca 1,5 km før mål på den siste fartsetappen. Heldigvis gikk det bratt nedover, slik at vi kunne trille til mål med rundt 20-25 sekunders tidstap på etappen.

NMK Modum og Sigdal var vertskap for årets første NM-runde og vartet opp med fantastiske veier i kaldt og fint vintervær. Løpet besto av sju fartsetapper på til sammen cirka ni mil.

Etter nedturen under siste NM-runde i Rally Hedemarken i fjor, der både motor og clutch havarerte, har det vært hektisk aktivitet i verkstedet. Trond Stensbøl har på begrenset tid bygget opp igjen en ny motor, som viste seg å fungere utmerket (som vanlig) og enda bedre en den gamle.

Alt var klart dagen før avreise til Sigdal, slik at noe testing ble det ikke tid til.

Sigdalsrally er et av favorittløpene til Søren, noe to strake seirer før helgas løp vitner om. Så det var ingen bekymring å spore under gjennomkjøringen. Da det i tillegg viste seg å bli kanonforhold, var det bare glede gjennom hele fredagen for å komme i gang.

I år som i fjor ble grunnlaget lagt allerede på den førte etappen. Med 19,8 sekunder ned til neste bil i NM-klassen, var det bare å konstatere at alt fungerte med både bil og mannskap.

Foto: Geir André Ånnestad/Gaphotography

Vi fortsatte å øke ledelsen med seier på alle de seks første etappene. Frem til den siste og avgjørende Nyseteretappen var ledelsen på hele 1 minutt og 9 sekunder. Så det skulle mye til for å rote bort dette. Men rally er rally, og det skulle bli dramatisk mot slutten. Rundt to kilometer før mål begynner bilen å fuske, noe som fort blir verre. Med ca 1,5 km igjen av etappen er det nesten ikke fremdrift i bilen. Heldigvis går det nedover, så bilen triller til slutt over mål med en motor som hoster og harker.

Tapet ble vel på ca 20-25 sekunder, men siden det var såpass som minuttet å gå på, handlet det nå å få bilen til mål på transportetappen. Etter målgang på etappen ble det feilsøket uten hell, men i etterkant ble det konstatert at varmen som oppsto når vi stoppet etter målgang på etappen nok har tint opp igjen filteret noe. For bilen gikk som normalt til det gjensto ca 15 km av transportetappen. Da var gode råd dyre. Det endte med at jeg som kartleser måtte sitte i bagasjerommet og holde rundt filteret for å varme opp dette slik at bilen gikk til mål.

Med nød og neppe fikk vi bilen over målrampa og kunne kalde og lettet konstatere at seieren var et faktum.

Med 30 poeng i bagasjen fra første NM-runde er det bare å se frem til neste rally som er Rally Finnskog 6. februar.