Vi var heltente da den femte NM-runden Aurskog Høland Rally kjørte i gang fra Bjørkelangen sist lørdag.

Etter den overraskende starten på sommersesongen under Rally Sørland, og med helt friskmeldt bil, var det stor spenning om det var mulig å følge de nyere R5-bilene på de raske veiene som Aurskog Høland Rally kan skilte med.

Løpet som i år samlet hele 103 deltagere (ny rekord for arrangøren) var stort sett en kopi av løpet fra 2016. Noe som betyr raske korte etapper tidlig på dagen, der det normalt skiller lite mellom de beste, og lengre etapper ute i skogen på ettermiddagen. Men en ny etappe hadde de klart å få med, i tillegg til å snu publikumsetappen rett ved start/mål.

Søren kom godt i gang på den første etappen, og det var tydelig at bilen fungerte bedre en noen gang. Med bestetid i klassen med 3,6 sekunders margin på den korte 5,5 km lange etappen, var farten allerede inne. Det skilte for øvrig bare 3,8 sekunder opp til raskeste R5-bil totalt som ble kjørt av Eivind Brynildsen.

Foto: Oliver Alfredsen. www.oafoto.net

På den andre etappen (som også inneholdt mye asfalt) var ikke flyten like god. Men det hold til ny bestetid i klassen, men kun tideler foran Bert Kollevold som hadde etablert seg nærmest på andreplass. Etter de tre første etappene vel inne til dagens første pause var stemningen god og ledelse på knappe 4,6 sekunder.

Etter en liten pause (regulering på rally språket) var det klart for de tre samme etappene en gang til. Med mål om å sette fartsrekord med bilen nedover den beryktede flystripa på grus, ble ikke gasspedalen sluppet før GPS’en viste 214,1 km/h, noe som er fort på en 2,5 m bred grusvei. Dette holdt til ny bestetid og nå kun 2,2 sekunder bak raskeste R5-bil på total lista.

Foto: Robert Stormyrbakken., www.rsfoto.net

På den sjette etappen begynte bilen å fuske litt ut av svingene, og det dukket opp en liten bekymring om at bilen skulle gå tom for bensin. Det var et stykke med transport tilbake til bensinfylling, slik at pulsen steg noen hakk jo nærmere vi kom bensinfyllplassen.

Det det holdt helt inn og bensin ble fylt. Etter de seks første etappene var ledelsen nå på 9,9 sekunder til Kollevold.

Men det var nå selve rallyet skulle starte med de litt lengre etappene inne på skogen. Med nok bensin på tanken og masse selvtillit bar det innover etappe 7. Det skulle vise seg at det ikke var tom tank som gjorde at bilen ikke gikk som den skulle, for symptomene dukket opp etter kun noen hundre meters kjøring. Noe som nok stjal litt av fokuset fra Søren.

For etter ca 1,2 km, etter en bakketopp i en venstresving ble farten for stor. Det endte med en spektakulær snurring og tidenes lukeparkering mellom rekkverkene på ei bru. Der sto bilen kilt bom fast. Det var ikke mulig å rikke bilen verken frem eller tilbake. Det endte med at etappen måtte stoppes inntil det kom nok publikum som kunne hjelpe til å få bilen løs.

Se «lukeparkeringen her» (video):

Aurskog Høland Rally var dessverre over, selv om det viste seg at det utrulig nok var lite skade på bilen. Med et lite hull i radiatoren var det bare å dytte bilen til siden og overvære resten av løpet som tilskuer.

Bernt Kollevold vant løpet og tok dermed over ledelsen i NM med knapp margin. Team Snartemo Rallysport kommer sterkere tilbake på hjemmebane under Rally Konsmo 19. august, etter en fortjent sommerferie.

NM-stillingen etter at fem av årets sju NM-runder er kjørt:

1. Kollevold / Andersen 94 poeng

2. Snartemo / Stulen 90 poeng

3. Johnsrød / Borge 73 poeng